Některé pokuty je třeba zvýšit, soudí Tomáš Lerch z policejního prezidia

Ministerstvo dopravy plánuje řadu změn v bodovém systému a v sankcích za dopravní přestupky. Některé pokuty se zvýší až desetinásobně. Ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR Tomáš Lerch upozorňuje, že pokuty v České republice patří k nejnižším v Evropě. Cílem změn je, aby se celý systém stal jednodušším a srozumitelnějším. Tomáš Lerch byl jedním z hostů pořadu 90' ČT24.

Video 90’ ČT24 - Výchova řidičů v Čechách
video

Tomáš Lerch v pořadu 90' ČT24

V červenci loňského roku na přejezdu ve Studénce narazilo pendolino do kamionu, který zůstal stát mezi závorami. Tři lidé zemřeli, dalších 25 se zranilo. Celková škoda byla více než 150 milionů korun. Vloni v říjnu na stejném přejezdu málem došlo k další tragédii, řidič opustil přejezd jen pár vteřin před průjezdem vlaku. Na přejezdech se v loňském roce přihodilo 160 nehod, při nichž zemřelo dvaatřicet lidí.

Ministerstvo dopravy proto chce zpřísnit pokuty za vjezd na přejezd přes zákaz, ze současných pěti tisíc ve správním řízení až na 25 tisíc korun. Změny ale lze čekat i u dalších přestupků. „Chceme trestat ty nejzávažnější přečiny, vjetí na červenou, překročení rychlosti více než o 50 kilometrů a další, na druhé straně chceme bagatelní přestupky trestat méně,“ vysvětlil svůj záměr ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO).

Nejvyšší sazba má být za řízení pod vlivem alkoholu, řidiči by hrozila namísto současných 50 tisíc pokuta až 75 tisíc korun. Až 25 tisíc namísto dosavadních pěti budou muset zaplatit šoféři, kteří nezastaví po dopravní nehodě nebo od ní ujedou před příjezdem policie, pokuta za neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy by v nejvyšší sazbě měla vyjít na 25 tisíc korun, což je desetkrát více než doposud.

Na silnici jsou nejdůležitější hodnoty

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold upozorňuje, že vysoké částky odpovídají horní hranici pokuty, dolní zůstane mnohdy stejná. Cílem je, aby úřady mohly přísně postihovat ty nejnebezpečnější řidiče. Mluvčí resortu ale soudí, že způsob, jak se lidé chovají na silnicích, nesouvisí primárně se sazbou pokut, ale s hodnotami, které zastávají.

„Pokuty za dopravní přestupky v České republice patří mezi ty nejnižší v Evropě,“ obhajuje změny i Tomáš Lerch. Uvádí, že za překročení nejvyšší povolené rychlosti o 20 kilometrů v hodině zaplatí český řidič v průměru 350 korun, v Německu je to třikrát tolik, v Polsku dokonce desetkrát více. „Je načase reagovat a v některých vybraných případech sankce zvýšit,“ je přesvědčen.

Maximální ceny budou navíc řidičům hrozit pouze ve správním řízení, blokové pokuty mají být nižší. Například za držení telefonu za jízdy by ve správním řízení hrozilo až deset tisíc korun, policisté v terénu by měli žádat 2500 korun. Ubude však přestupků, u nichž policistům zůstane volná ruka ve stanovení výše pokuty. Nižší ji budou moci – na rozdíl od úředníků – udělit pouze u přestupků, jako jsou nerozsvícená světla nebo zapomenuté doklady.

Srozumitelnější bodový systém

U bodového systému chystá ministerstvo zjednodušení, přestupky rozdělí do tří kategorií s penalizací dvou, čtyř nebo šesti bodů. V současnosti lze za porušení pravidel získat jakýkoliv počet bodů od dvou do sedmi. Stále tak bude platit pravidlo „dvakrát a dost“. Při dvojím porušení předpisů za šest bodů řidič nasbírá limitních bodů dvanáct a přijde o řidičský průkaz.

Tomáš Lerch

Tomáš Lerch

ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR

„Zjednodušení bodového systému povede k tomu, že řidič si bude jasně vědom svého konání.“

Tomáš Lerch

ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR

„Bodový systém funguje více než deset let, jeho poslední revize byla zhruba před pěti lety. Nemůžeme dalších deset let sedět a říkat, že to nějak funguje. Jde nám o to, aby byl systém přehlednější, aby řidiči lépe rozuměli, za co body dostávají,“ vysvětluje Neřold důvod změn, které by měly platit už od listopadu.