Konec prohlídek zahraničních aut. Technická bude platná v celé Unii

Technická kontrola vozidla bude nově platná v celé Unii. Počítá s tím směrnice Evropské komise. V Česku je novela zákona už připravená, všechny státy ji totiž musí stihnout do roku 2018. Stanice technické kontroly (STK) ale nečekají, že by jim práce ubylo. Od ledna je totiž zaměstnává i nový systém ministerstva dopravy. Kvůli přísnějším požadavkům stihnou obsloužit méně zákazníků.

Video Události
video

Technická kontrola bude do roku 2018 platná v celé Unii

Ojeté vozy ze zahraničí nyní musí v Česku projít kontrolou. Vedle evidenční prohlídky i náročnější technickou kontrolou. Prověřuje se především stav brzdových komponentů nebo funkčnost podvozku. Do dvou let by ale taková kontrola měla odpadnout. Nařizuje to evropská směrnice.

„Řada vlád ji ještě nenaplnila. Když to ale neudělají, tak samozřejmě přijdou ze strany Evropské unie sankce,“ uvedl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda je ale ještě potřeba některé body dořešit. Mimo jiné je to výměna informací mezi jednotlivými státy.

Do Česka se loni dovezlo přes 150 tisíc aut. Letos už je jich více než 20 tisíc. „Celá řada vozidel ze zahraničí je v havarovaném stavu. Nejhorší na tom je, že nevíme, jakým způsobem jsou spravována,“ poznamenal předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl.

STK ale i po uznávání technické kontroly s poklesem práce nepočítají. Od ledna se totiž v Česku zpřísnil systém pravidelných technických prohlídek. Nově musí každé auto vyfotit ze všech stran, pořídit snímek tachometru a výrobního čísla a data poslat do centrály. Proces tak podle stanic trvá déle a je dražší. Podle předsedy Profesní komory STK Jiřího Rejmona ale nyní technici pracují daleko pečlivěji než v minulosti, protože se bojí, aby neudělali chybu.