Na silnicích vznikne zmatek, varují kritici nové vyhlášky o dopravních značkách

Po necelých třech měsících od platnosti nové vyhlášky o dopravních značkách upozorňují její kritici na některé sporné body. Můžou prý vyvolat chaos třeba na kruhových objezdech nebo při vyšetřování nehod na křižovatkách.

Ilustrační fotografie
Zdroj: ČTK Autor: Roman Vondrouš

Na kruhovém objezdu přednost zprava. Také tento výklad umožňuje nová dopravní vyhláška v případě, že před objezdem není umístěna doplňková značka „Dej přednost v jízdě.“ Není to jediný nedostatek nového předpisu, ministerstvo dopravy ale předpis hájí. Tvrdí, že chtělo sladit výklad některých dopravních ukazatelů s tím, jaký bývá v zahraničí. Minimálně krátkodobě ale novela přidělá práci provozovatelům komunikací.

Na kruhovém objezdu mají přednost auta, která po kruhovém objezdu už jedou, zatímco ta, které najíždí, je musí pustit. Už delší dobu ustálené pravidlo ministerští úředníci vyhláškou zpochybnili.

Nejasnosti na kruhovém objezdu

Klasický režim, tedy přednost auta jedoucího po kruhovém objezdu, sice dál platí, ale jenom v případě, že na vjezdu jsou současně značky „kruhový objezd“ a také „dej přednost v jízdě.“ Pokud tam bude jenom jedna modrá označující kruhový objezd, platí přednost zprava.

Video Události
video

Kritici o nové vyhlášce

Zdroj: ČT24

V takovém případě zřejmě nastane zmatek. Začnou vznikat kolony a dá se čekat víc nehod. Ministerstvo ale tvrdí, že všechny kruhové objezdy patřičně označené jsou. „V tuhle chvíli je to teoretická možnost, v momentě, kdy se to nějaký správní orgán rozhodne zjednodušit, vznikne diskuse,“ uvedl bojovník za práva řidičů Petr Jaroš.

Petr Jaroš je český bloger, známý pod přezdívkou D-fens. Právě on po pěti měsících od schválení novely stostránkový materiál dopodrobna rozebral a našel i řadu dalších kontroverzních momentů.

Asi největší dopad má změna zákazu vjezdu nákladních aut. Nově se týká asi půl milionu dodávek a kombíků s mřížkou, které už nejsou osobními vozy.

Ministerstvo tvrdí, že situaci mají vyřešit správci silnic a pod značky regulující provoz nákladních aut umístit dodatkovou tabulku. Jenže to se zatím stalo jen málokde. Navíc se tím snižuje jednoznačnost a srozumitelnost například zákazu vjezdu.