Policie zasahovala kvůli zakázkám SŽDC. Obvinila tři firmy a šest lidí včetně exnáměstka drah

V pražském sídle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zasahuje protikorupční policie. Vyžádala si materiály ke zhruba deseti výběrovým řízením. Policie obvinila šest lidí a tři firmy v souvislosti s loňským zadávacím řízením veřejných zakázek. Podle informací Aktuálně.cz je prvním zadrženým bývalý náměstek Českých drah a nynější generální ředitel Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Antonín Blažek. Podle serveru byla policie i na ministerstvu dopravy, v projektantské firmě Sudop a ve stavební společnosti Strabag Rail. 

České dráhy razii ve VUZ potvrdily, neupřesnily ale, koho si policie odvedla. „V obecné rovině jsme byli jako mateřská společnost o zásahu na VUZ informováni. Vedení VUZ s vyšetřovateli spolupracuje,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Do sídla SŽDC si podle informací Aktuálně.cz přišli policisté pro počítače konkrétních lidí. Zakázky mají být z doby, kdy správu železnic řídil Jiří Kolář. Podle serveru iDNES.cz zásah souvisí například s modernizací tratě z Trutnova do Chlumce nad Cidlinou. Zaměstnanci museli po příjezdu policie z budovy odejít. 

Na ministerstvu podle iDNES.cz policisté zabavili počítač řediteli odboru strategie Luďku Sosnovi. „Ředitel odboru strategie k účelům šetření poskytl policii svůj počítač a mobilní telefon. Ani on, ani žádný pracovník ministerstva nebyl v souvislosti s vyšetřováním obviněn nebo předvolán na policii,“ upozornil však mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Uvedl také, že mezi obviněnými není ani nikdo další z ministerstva dopravy. Totéž platí o SŽDC.

Luděk Sosna, který v minulosti pracoval pro Sudop, má na starosti především plánování tratí nebo silnic. Sudop patří mezi hlavní dodavatele projektů pro SŽDC. V minulosti na to upozorňovala i Bezpečnostní informační služba. SŽDC se tehdy hájila tím, že je na trhu málo odborníků.

Antonín Blažek
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Podle serveru Neovlivní.cz policie zasahovala i v Ústí nad Labem v bývalé stavební společnosti exministra Aleše Řebíčka Viamont, která se nyní jmenuje Strabag Rail. Serveru to potvrdila asistentka firmy.

Vrchní státní zástupce Ondřej Trčka uvedl, že se stíhání týká trestných činů pletichy při zadání veřejné zakázky, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky a poškození finančních zájmů Evropské unie.  

Pachatelům hrozí až deset let

Právní kvalifikace není u všech obviněných stejná. Za poškození finančních zájmů EU se škodou velkého rozsahu hrozí až desetileté vězení. Pachatelům ostatních dvou činů, pokud by jim soud prokázal vinu, hrozí sazba dva až osm let odnětí svobody. 

Protikorupční policie před sídlem SŽDC
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Doležal

„Obvinění se uvedených trestných činů měli dopustit v průběhu roku 2015 spácháním celkem dvou skutků, které souvisí se zadávacím řízením ohledně veřejných zakázek zadavatele Správa železniční dopravní cesty,“ uvedl Trčka na webu pražského vrchního státního zastupitelství.   

SŽDC je státní organizace, která se stará mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor do výstavby tratí, které financuje především z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU.

Protikorupční policie před sídlem SŽDC
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Doležal

Hospodaření SŽDC v hledáčku NKÚ

V posledních letech se v souvislosti s hospodařením SŽDC objevilo několik podezřelých případů. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) například v roce 2012 upozornil na údajné zbytečné utrácení za pronájem a nákup aut nebo právní služby. Před soudem pak skončil někdejší ředitel Jan Komárek, kterého žalobce vinil z toho, že uzavřel nevýhodnou smlouvu na nákup elektřiny a způsobil tak stamilionovou škodu. Odvolací soud ho ale osvobodil.

Loni v dubnu pak NKÚ oznámil, že polovinu zakázek SŽDC za 4,6 miliardy korun si rozdělilo pouhých sedm dodavatelů. Úřad prověřoval, jak v letech 2010 až 2014 využila SŽDC peníze na údržbu a opravy drah. Právě v nastavení tendrů prý podnik chyboval. NKÚ také našel až stoprocentní rozdíly mezi cenami v katalogu SŽDC a u dodavatelů. SŽDC tehdy uvedla, že čísla NKÚ jsou nepřesná a že kontrola neodhalila žádná porušení zákona.