Kraje dostanou peníze na vlaky. Opět je budou moci dát přímo ČD

Ministerstvo dopravy podporuje ponechání smluv na provoz regionálních vlaků Českým drahám. Po jednání s vládou to řekl předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD). Kraje mají jistotu, že jim stát bude přispívat na objednávky osobních a spěšných vlaků až do roku 2035. Konkurenti ČD přitom požadovali, aby byly vládní příspěvky podmíněné vypsáním soutěží.

Vláda již minulý týden schválila prodloužení příspěvků krajům na objednávání regionálních vlaků o patnáct let. Původně stát přispíval na základě memoranda, které ale vyprší v roce 2019. Nyní bude možné prodloužit ho.

„S kraji jsme se dohodli, že na dobrou zkušenost s desetiletým memorandem, které bylo uzavřeno mezi vládou a kraji, navážeme. Budeme chtít, aby bylo uzavřeno nové memorandum na patnáct let, abychom zajistili stabilitu, pokud jde o dopravní obslužnost na regionálních železničních tratích,“ uvedl po jednání s Asociací krajů premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

„Vláda schválila na svém minulém zasedání základní parametry, které obsahují i tabulku financování pro jednotlivé kraje. (…) Teď bude jednání mezi ministerstvem dopravy a jednotlivými kraji o podrobnostech smlouvy. V okamžiku, kdy budou podrobnosti vydefinovány, bylo by memorandum podepsáno.“

Bohuslav Sobotka

předseda vlády
Video Studio ČT24
video

Tisková konference po jednání: Nové memorandum bude patnáctileté

Osobní vlaky mohou zůstat ČD, řekl ministr hejtmanům 

Ještě než vláda prodloužení státních příspěvků pro kraje projednala, ostře proti pokračování současného systému vystoupili soukromí dopravci, mezi nimi i předseda představenstva Regiojetu Radim Jančura. „Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů,“ řekl Jančura serveru iDnes.cz.

Předseda Asociace krajů Michal Hašek však uvedl, že vláda takový požadavek nemá. Odkázal naopak na ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), který má opačný  názor. Krajům tak nebude nic bránit po vypršení současných dlouhodobých kontraktů s ČD uzavřít nové smlouvy opět s nimi.

„Dan Ťok podpořil národního dopravce v souvislosti s regionální železniční obslužností a novými smlouvami, které budou kraje uzavírat na období po roce 2019. Je to pro nás od vlády jasný a zřetelný signál. Kraje budou s tímto signálem také pracovat,“ uvedl Michal Hašek.

Problémy s EIA mohou krajům přihrát desítky miliard

České dráhy – nebo případně další dopravci, které si kraje vyberou – by navíc mohly dostat další peníze na nákup nových vlaků. Michal Hašek naznačil, že by mohly přijít ze staveb, kterým hrozí ztráta dotací, neboť Evropská komise u nich požaduje nové posouzení o vlivu na životní prostředí. „Navrhujeme využít část peněz na pořízení nových kolejových vozidel v rámci železniční dopravy na regionální i na národní úrovni,“ řekl Michal Hašek.

Kvůli problémům s EIA by podle něj mohla EU odmítnout proplatit u šesti desítek dopravních staveb celkem až sto miliard korun. Hejtmani očekávají, že by v takovém případě mohly jít peníze do jiných operačních programů a umožnit kromě podpory nákupů nových vlaků také pokročit v opravách silnic druhé a třetí třídy.

Jak ale zdůraznili Michal Hašek i Bohuslav Sobotka, silnice nižších tříd, které jsou právě ve správě krajů, procházejí v posledních dvou letech nebývalou omlazující kúrou. 

„Podařilo se nám v posledních dvou letech najít 7,5 miliardy korun, které šly do dvojek a trojek. Bylo to poprvé v historii,“ poznamenal premiér. Letos by měly kraje dostat na opravy silnic celkem tři miliardy. Předseda Asociace krajů přitom upozornil, že by dokázaly využít až pět miliard.

Příspěvky na železnici posílá stát od dob Fischerovy vlády

Stát pomáhá krajům s objednáváním regionálních vlaků od roku 2009. Tehdy – krátce po vyčlenění nákladní dopravy do dceřiné společnosti ČD Cargo – přišly České dráhy s podstatně vyššími požadavky na kompenzaci ztrát než dříve. Hrozilo proto drastické seškrtání regionální železniční dopravy.

Výsledkem bylo memorandum, které zaručilo krajům celkem 2,6 miliardy korun od státu. Nic na tom nezměnily ani pokusy někdejšího ministra financí Miroslava Kalouska příspěvky snížit nebo zrušit. Po roce 2013 se naoapak začaly zvyšovat o inflaci.

Kraje objednávají u železničních dopravců osobní a spěšné vlaky, za určitých okolností se také podílejí na provozu rychlíku. V současnosti platí v krajích dlouhodobé smlouvy, zakázky vesměs získaly České dráhy. Soutěže na regionální dopravu v minulosti proběhly v Libereckém a Karlovarském kraji, uspěly v nich České dráhy, Vogtlandbahn a Viamont.