Absolvovat autoškolu je složitější

Autoškoly i jejich žáci si zvykají na pravidla platná od loňského listopadu. Žáci, kteří se školí podle nové vyhlášky, již mají výcvik za sebou a nově se musí připravit například na to, že když nezvládnou závěrečný písemný test, již nebudou připuštěni k praktické zkoušce. Opatření má podle ministerstva dopravy zvýšit připravenost řidičů na provoz.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Autoškoly se sžívají s novými pravidly

Zodpovědět 25 otázek za 30 minut s tím, že z možných 50 bodů za jednotlivé otázky musí žák získat alespoň 43, je jeden z předpokladů získání řidičského průkazu. Nově to ale je i předpoklad k připuštění k praktické zkoušce.

Ministerstvo dopravy změnu vysvětluje tím, že žák autoškoly při závěrečné jízdě vyjíždí do provozu, přitom však již ukázal, že neovládá pravidla, jimiž se má řídit. „Pokud bez teorie, bez základů se nedej bože stane obětí nebo účastníkem nehody, řeší se jak to, že vůbec v provozu byl, když neznal pravidla,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Změny se dotkly i uchazečů o průkaz na motocykl. Žáci při závěrečných zkouškách absolvují jízdu zručnosti, na kterou si autoškoly teprve zvykají.  Musí si například ujasnit, kde takové testy mají probíhat. „Provádět zkoušku na veřejném parkovišti by mohl být problém,“ nastínil  předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. Na druhou stranu mluvčí Neřold upozornil, že jízdu zručnosti „je možné absolvovat i na místě, které není přímo cvičnou plochou ale je na to vhodné“.

Jak při jízdě zručnosti, tak při závěrečném testu jezdí žák sám. Komisař ho sleduje z auta a prostřednictvím komunikačního zařízení mu dává příkazy. „Jde o to, aby si jak uchazeč, tak autoškola uvědomovali, že so to naučit musí, a aby zkušební komisař člověka viděl v reálném provozu,“ zdůvodnil Tomáš Neřold. 

Ti, kdo přísněji organizovanými testy projdou, mají zatím bez dalších okolků nárok na řidičský průkaz. I to by se ale mohlo změnit. Ministerstvo dopravy chce zavést tzv. řidičák na zkoušku, který se má objevit v připravované novele silničního zákona. Řidiči s čerstvým oprávněním by jeden nebo dva roky měli nižší hranici trestných bodů.