Při odbočování pozor na cyklisty - řidiči je na vyhrazených přejezdech nesmí ohrozit

Změny dopravních předpisů, které začaly platit o víkendu, přinesly kromě povinnosti chodců nosit reflexní prvky i další novinky. Jedna se týká řidičů a cyklistů - novela upravuje situace, kdy přejezd pro cyklisty kříží dráhu pro auta. Například když auto odbočuje z hlavní silnice. Jezdci na kolech se dočkali podobné ochrany jako třeba chodci na přechodech - řidiči je na vyhrazených přejezdech nesmí ohrozit. Neznamená to ale, že mají před auty přednost - tu novela nijak nemění.

Přejezd pro cyklisty na křižovatce v Hradci Králové
Zdroj: ČT24

Od víkendu vstoupila v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/2000 Sb.). Jednou ze změn jsou například situace, kdy řidič při odbočování z hlavní silnice kříží dráhu cyklistům jedoucím po vyhrazeném přejezdu. Podle nově platné úpravy nesmí řidič cyklisty ohrozit. Jak vysvětluje intruktor královéhradecké autoškoly Petr Weber, pokud už cyklista na přejezdu je, auto by mělo počkat, až přejede. 

Řidič auta kříží při odbočování přejezd pro cyklisty
Zdroj: ČT24

„Je to stejné pravidlo jako na přechodech. Motorista nesmí cyklistu na přejezdu ohrozit. Na druhou stranu vidíme ale jako zásadní, aby se cyklisti mylně nedomnívali, že mají odteď přednost, “ vysvětluje mluvčí Police ČR v Hradci Králové Ivana Ježková. 

„Cyklista má povinnost se rozhlédnout. Kdyby donutil řidiče k náhlému snížení rychlosti - důležité je slovo náhlému - vjet na přejezd nesmí,“ říká instruktor autoškoly Petr Weber.

Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu upozorňuje, že novela nijak nemění přednost v jízdě. „Novelou je pouze ošetřena situace, kdy se již cyklista na přejezdu nachází a řidič jiného vozidla se k němu blíží. Cyklisté zde i nadále dávají přednost řidičům motorových vozidel, a to naprosto stejným způsobem, jako by ji dávali na značce dej přednost v jízdě,“ vysvětlil Martinek. Novela tedy pouze „dává jistou formu ochrany jezdcům, kteří se na cyklistickém přejezdu už nacházejí,“ dodal. Novela ale zavedla i další novinky pro cyklisty.

Ne všechny cyklistické přejezdy jsou ale na novinku technicky připravené. Někde je totiž špatně vidět, takže motorista i při dodržení předepsané rychlosti cyklistu uvidí až na poslední chvíli.  

Video Události
video

Události: Změna na přejezdech pro cyklisty

 

Dosud hledal zákon vinu za nehody na přejezdech pro cyklisty jenom u nich. Nově padne podle expertů ve víc než polovině případů naopak na řidiče.

Jen za loňský rok zemřelo v Česku 68 cyklistů a skoro 400 jich skončilo s těžkým zraněním. Policisti se teď bojí, aby se neopakovala vlna nehod jako před lety po podobné změně pravidel na přechodech pro chodce. Zvlášť, když v tomto předpisu má podle odborníků jasno jenom málokdo.

„Dopravní policisté v současné době kontrolují, zda jsou všechny přejezdy pro cyklisty dostatečně označeny - aby bylo zřejmé, kdo má na tomto místě přednost,“ dodává policejní mluvčí Ježková.

Hlavní odpovědnost za stav přejezdů má vlastník silnice - tedy především města a kraje. Cyklisti doufají, že úřady stihnou problémová místa zmapovat a napravit všechno podle nové vyhlášky dřív, než na jaře začne hlavní cyklistická sezona.