Silnice skrze litvínovskou chemičku by se měla rozšířit

Silnice, která vede litvínovskou chemičkou, se rozšíří ze dvou na čtyři pruhy. Bezpečnostní rada státu zadala tento úkol ministerstvu dopravy. Původně se počítalo jen s opravou, plány ale změnil loňský výbuch a požár, při kterém musely být rychle evakuovány tisíce lidí.

Video Události
video

Silnice skrze litvínovskou chemičku by se měla rozšířit

Po nejdůležitější a zároveň nejrizikovější spojnici mezi městy Most a Litvínov se stále jezdí jen ve dvou pruzích. Jde asi o sedmi kilometrový úsek silnice procházející litvínovskou chemičkou. Je to hlavní přístupová cesta do podniku, který se zaměřuje na zpracování ropy. Kromě osobních aut tak po silnici jezdí i kamiony s benzinem, naftou a dalšími chemikáliemi. Je tady vyšší nebezpečí výbuchu.

„Je důležité, aby tam byly vytvořeny evakuační přístupy a cesty, protože v současné době tam chybí,“ konstatuje mluvčí Policie ČR Most Ludmila Světláková. A starostka Litvínova Kamila Bláhová (ANO) dodává, že v případě jakékoli události bude osm tisíc zaměstnanců, kteří pracují v chemičce evakuováni právě po silnici I/27. Naposledy tu hasiči evakuovali zaměstnance chemičky loni v létě, když v litvínovském Záluží vybuchla a následně hořela část petrochemické výroby. Evakuace po úzké silnici probíhala pomalu.

Dostavba dalších dvou pruhů ze současných dvou vyjde stát asi na miliardu korun. Stavbu totiž prodražují přeložky komunikací - ty jsou tři, mostů je tam hned 17, z toho 3 lávky pro pěší.

„Jsou tam potřeba nové výkupy pozemků, je třeba i nový posudek vlivu na životní prostředí, zároveň je to i citlivé prostředí z hlediska právě bezpečnosti.“

Tomáš Neřold

mluvčí ministerstva dopravy
 

„Budeme se snažit, abychom dostali co nejvíc informací k možné realizaci. Tedy aby tento projekt neusnul a aby se s tím počítalo v co nejkratších termínech,“ konstatuje radní pro bezpečnost Ústeckého kraje Martin Klika (ČSSD).

 

Komplexem chemických závodů mezi Mostem a Litvínovem projede denně přes 14 tisíc aut. Ve špičce pak během hodiny víc než patnáct set. A s dalším nárůstem se počítá, litvínovský Unipetrol totiž chce rozšířit výrobu. Denně by tak na silnici mělo vjet až o 90 kamionů víc.