Lanovka v Ostravě? Nohavica už o tom zpívá, město nechá udělat studii

Vedení Ostravy se zabývá možností postavit ve městě lanovku. Vypsalo výběrové řízení na studii proveditelnosti. Několik kilometrů dlouhá kabinková dráha by mohla vést z Dolní oblasti Vítkovice přes areál Černé louky v centru a haldu Ema až k zoologické zahradě. Plnila by funkci dopravního prostředku a turistické atrakce, zároveň by navázala na hornickou historii města, kde lanovky vozily vytěžené černé uhlí.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Libor Zavoral

S nápadem přišel ostravský podnikatel Vlastimil Sládek. „Lanovka by jistě pomohla oživit centrum města. Pro hovoří to, že taková stavba urbanisticky nezatěžuje město, je ekologická, dá postavit rychle,“ uvedl Sládek, který o tom začal uvažovat před sedmi lety.

Stavba by stála přes půl miliardy

Studie proveditelnosti má být hotova ještě letos. Pokud se ukáže, že záměr je reálný a vyplatí se, stavět by se mohlo začít v roce 2018. I když lanovku tvoří hlavně stožáry a lana, odhad nákladů je přes půl miliardy korun. „Pro uskutečnění záměru by byla klíčová evropská dotace,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura z hnutí ANO.

Záměr má nadšené zastánce, například písničkáře Jaromíra Nohavicu, který už o lanovce zpívá v písničce. „Mám zafixováno, jak lanovka v Ostravě vozila uhlí. Myslím si, že k tomuto městu patří. A jestli je to drahé? Nevím, co je drahé, co levné. Když se chce, všechno se zvládne,“ řekl Nohavica.

Video Zprávy
video

Ostrava uvažuje o stavbě lanovky

První konkrétní obrysy dal ostravské lanovce architekt Josef Pleskot, který stojí za proměnou Dolní oblasti Vítkovice. „Přínos lanovky by byl úžasný. Dnešní koncepce těchto drah určitým způsobem nahrazuje nebo doplňuje městskou hromadnou dopravu. A důležité je, že Ostrava by se vrátila ke svému geniu loci,“ uvedl Pleskot.

Lanovky ve městech nejsou ničím novým. Ostravě může být inspirací například kabinková lanovka v německém městě Koblenz, kde křižuje řeku Rýn, další je například ve francouzském Lyonu, v americkém Portlandu a v dalších městech. Příklady se najdou i v Česku - lanovka na Petřín v Praze z osmdesátých let nebo teprve pět let stará v Ústí nad Labem, kde spojuje obchodní centrum a zámeček Větruše.

 

Nedokončený je záměr vybudovat lanovku v lázeňských Karlových Varech. O nové lanové dráze uvažuje i Praha. Měla by spojit Barrandov s Novými Butovicemi, které odděluje Prokopské údolí.

V Brně se hovoří například o turistické lanovce na Špilberk. Bývalý primátor Roman Onderka přišel rovněž s nápadem, že by lanová dráha mohla vést ze zastávky Pisárky do univerzitního kampusu v Bohunicích. Stavba za asi 200 milionů by podle něho mohla být alternativou přetížené městské hromadné dopravy.