Dva týdny od Studénky: Méně mrtvých, více zlomených závor

Od nejtragičtější železniční nehody, která se v Česku stala od roku 2008, uplynuly dva týdny. Nelze očekávat, že tragická srážka pendolina s kamionem, který vjel přes svítící výstražná světla na přejezd, přinese tak rychle zásadní změny zákonů a vyhlášek. Znovu a znovu se ale ukazuje, že nic nezměnila na chování řidičů i chodců, kteří z přejezdů stále nemají dostatečný respekt. Současně ale za poslední dva týdny na přejezdu nikdo nezemřel – častěji ale řidiči proráželi závory.

Přejezd ve Studénce nechvalně proslul tragickou nehodou i tím, že den poté přes něj řidiči přímo před kamerou České televize projížděli svítícím výstražným světlům navzdory, jako by se nic nestalo. Studénský přejezd ale není jediný proslulý hazardováním řidičů i chodců. Možná nejznámnější je v tomto ohledu přejezd v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Z kamery umístěné u něj pocházejí z něj záběry automobilů, které jen těsně unikly skáze, loni vzbudil pozornost záznam nehody, při které chodec přežil střet s rychlíkem. Nově přibyl i záznam průjezdu kamionu, který vjel na červenou na přejezd a zlomil jednu závoru „Zastavil, ale potom se rozhodl přejezd přejet. V tu chvíli padaly závory a ty prorazil,“ popsala policejní mluvčí Alice Musilová.

S jízdou, která je někdy doslova o život, se lze ale setkat i na mnoha dalších přejezdech, například v nedalekém Blansku, často stojí kvůli nehodě na některém z přejezdů například také frekventovaná trať mezi Prahou a Kladnem. Právě na Kladensku se ostatně v úterý stal obdobný incident, který se záhy opakoval v Rájci-Jestřebí, kdy kamion vjel na přejezd nejenom na červenou, ale dokonce až ve chvíli, kdy se spouštěly závory. „Šofér nesplnil svou zákonnou povinnost, dopravní nehodu neoznámil a z místa nehody ujel,“ uvedla policejní mluvčí Michaela Nováková. Policisté nakonec dohledali jak řidiče z Rájce-Jestřebí i z Kladenska dohledali.

UDÁLOSTI: Přejezdy dva týdny po Studénce (zdroj: ČT24)

V jejich případech ale stále došlo k té lepší situaci – jejich chování neskončilo nehodou. Ke srážce vlaku s autem došlo za poslední dva týdny pouze jednou, naopak vícekrát řidiči prorazili závory a ujeli. Proražení nebo pouhé zvednutí závory přitom nemá pouze tu výhodu, že tak lze ujet před blížícím se vlakem. Již samotná manipulace se závorou totiž většinou upozorní dispečery. Ti se tak o hrozící nehodě dozvědí a na trati zastaví provoz. Jak upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský, je ještě jedna cesta. Kdo například z přejezdu nemůže odjet kvůli poruše auta, může ještě zatelefonovat na linku 112 nebo 158 a sdělit obsluze pětimístný kód nalepený na zabezpečovacím zařízení přejezdu (např. P1234). Díky němu dokáží policisté spolu s železničáři ihned zjistit, kde nastal problém a provoz na trati včas zastavit.

Přejezd
Zdroj: ČT24