Práce na D1 musí začít co nejdříve, v závějích to ale nešlo

Letošní práce v rámci modernizace dálnice D1 měly začít již v sobotu. Nezačaly. Znemožnilo to husté sněžení. Ředitelství silnic a dálnic ale chce práce zahájit co nejdříve – stačí, aby uschnula vozovka. Na dalších dvou rozpracovaných úsecích začnou práce v březnu.

Video Jan Kroupa: Až bude vozovka suchá, začneme s provizorní uzavírkou
video

Jan Kroupa: Až bude vozovka suchá, začneme s provizorní uzavírkou

Termín zahájení prací na dálnici D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím stanovili silničáři na 23. ledna při pohledu na dlouhodobou statistiku počasí. Dávala naději, že bude sucho, která se však nenaplnila – naopak (nejen) Vysočinu zasáhlo mimořádně husté sněžení. Práce tak vůbec nezačaly. „Ukázalo se, že nemá cenu obtěžovat řidiče uzavírkou, protože vozovka je mokrá a stejně bychom tam nedokázali udělat práce, které jsme měli naplánované,“ uvedl v rozhovoru pro ČT generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Silničáři přes nemilou víkendovou zkušenost nechtějí čekat do jara, naopak chtějí práce zahájit co nejdříve. „Pro nás je důležité počasí, kdy nesněží a vozovka není mokrá. Potřebujeme tam dostat provizorní dopravní značení. To jsou limitující podmínky,“ přiblížil Jan Kroupa s tím, že není podstatné, jaké budou teploty. „Technologie, které jsme zvolili, jsou na teplotách nezávislé,“ dodal.

Most bude obtížný, letiště jednodušší

Během zimy by měly probíhat pouze demoliční práce – bourání cementobetonového krytu. Obzvláště se budou stavbaři soustředit na 84metrový most. ŘSD ho původně chtělo nechat opravit již loni, to se ale nepodařilo kvůli zdržení při výběrovém řízení. Nyní se silničáři obávají, že pokud nezačnou práce co nejdříve, nebudou hotové v termínu – tedy do konce příštího roku.

Mezi Měřínem a Velkým Meziříčím přitom je také úsek, jehož oprava bude naopak méně náročná. Mezi odpočívkami Stránecká Zhoř a Kochánov je dálnice postavena tak, aby byla použitelná i jako nouzové vojenské letiště. Mimo jiné jsou jízdní pásy širší, takže nebude nutné rozšiřovat je, jak se děje na zbylých úsecích modernizované D1.

Zkoušky využití D1 jako vojenského letiště 

Zdroj: ČT24

Zprvu pouze jedním pruhem 

Až přestane sněžit či pršet a uschne, musí řidiči počítat s tím, že se začne jezdit ve zúžených pruzích. Při přípravě uzavírky bude krátce sveden provoz do jediného jízdního pruhu. „V první fázi budeme svádět dopravu do jednoho pruhu ve směru na Brno. Z toho vyplývá, že to nemůžeme dělat například v pátek, kdy je špičková doprava,“ upřesnil Jan Kroupa.

Poté by mělo být uspořádání 2 + 1 + 1, kdy se v jízdním pásu na Brno bude jezdit ve dvou pruzích příslušným směrem a jedním pruhem v opačném směru, zatímco druhý pruh v opačném směru zůstane v původním jízdním pásu.

Až devět omezení naráz

Na dalších dvou úsecích, kde příprava na modernizaci začala již loni, chce ŘSD obnovit práce v průběhu března. Mezi Hvězdonicemi a Ostředkem se tak stane zřejmě 7. března, pokud dovolí počasí. Úsek Ostrovačice–Kývalka by potom mohl přijít na řadu ve druhé polovině měsíce.

Tím ale nekončí výčet úseků na dálnici D1, kde letos mohou začít uzavírky dávající naději na klidnější cestování v budoucnosti. Již v dubnu by měly začít přípravné práce na úseku Psáře – Soutice. „V tuto chvíli se podepisuje smlouva o dílo,“ upřesnil Jan Kroupa. Navíc probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby Velká Bíteš – Devět křížů. V březnu potom chce zahájit ŘSD tendry na další čtyři úseky, z nichž alespoň na části by letos také měly začít přípravné práce. Celkem by se tedy mohlo naráz pracovat až na devíti úsecích.