Stát vypsal soutěž za 40 milionů na projekt rekonstrukce zvlněné D1

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo soutěž na projekt generální opravy nejpoškozenějšího úseku dálnice D1 mezi Ostravou a Bohumínem. Náklady odhaduje na 40 milionů. Samotná rekonstrukce, která by měla zamezit dalšímu vlnění povrchu, bude stát zřejmě miliardy. Zatím vše platí stát. Náklady však bude vymáhat po zhotoviteli - společnosti Eurovia, se kterou vede soudní spor o určení viníka špatného stavu vozovky.

Připravovaná rekonstrukce se týká asi 17 kilometrů dlouhého úseku od Ostravy až téměř k polským hranicím. „Půjde o kompletní rekonstrukci, která by měla definitivně odstranit závady. Bude třeba jít až do základů stavby, protože příčinou problémů je naprosto nevhodný materiál, který tam byl použit,“ uvedl mluvčí správy silnic a dálnic Jan Rýdl.

Generální oprava má začít do dvou let

Generální oprava má začít do dvou let. Kvůli nebezpečným nerovnostem je na několika místech výrazně omezená rychlost, někde na osmdesát kilometrů v hodině, před Bohumínem až na šedesát. Rychlejší jízda by mohla být podle dopravní policie nebezpečná.

Silničáři upravují poškozené úseky každý rok. Naposledy na jaře vyfrézovali a opravili několik set metrů dálnice v Ostravě u sjezdu do Mariánských Hor. Stálo to šest milionů. Provizorní opravu úseku před Bohumínem chystají na jaře.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

ŘSD vypsalo soutěž na projekt rekonstrukce D1 u Ostravy

ŘSD vypsalo soutěž na projekt rekonstrukce D1 u Ostravy

Stavba dálnice mezi Ostravou a Bohumínem je problémová od začátku

Vady dálnice se začaly projevovat už v roce 2008, pár měsíců po slavnostním otevření úseku mezi Ostravou a Bohumínem, který patří k nejdražším v zemi – stál šest miliard. Dálnice se zvedla asi na třech místech o deset centimetrů. Stát zahájil se zhotovitelem reklamační řízení. Tehdy se firma jmenovala ODS - Dopravní stavby Ostrava.

První velké opravy začaly v létě 2009. Laboratorní rozbory potvrdily použití nevhodného materiálu v násypu, který když nasákne vodou, zvětšuje objem. Tehdy ještě opravoval dálnici zhotovitel. Ke zlomu došlo v roce 2011, kdy silničáři objevili při průzkumu podloží kusy stromů, trubky a stavební odpad.

Mezitím firma postavila dálniční přivaděč v Ostravě-Přívoze, který však nechala státní správa silnic roku 2014 kvůli havarijnímu stavu uzavřít. Oprava, kterou zaplatil stát, stála téměř padesát milionů. Ředitelství silnic a dálnic je přesvědčeno, že i u mostů byl příčinou deformací nevhodný materiál v podloží.

Eurovia odmítá většinu vad uznat. Spor o určení viníka špatného stavu vozovky proto řeší arbitrážní soud. Několik dílčích sporů stát vyhrál. Rozhodnutí toho nejdůležitějšího, který se týká podloží dálnice, má padnout během několika měsíců.