Pirát silnic jde do důchodu? Hlavním postrachem silnic je teď nepozorný, unavený řidič

Nikoli pověstný pirát silnic, ale přepracovaný a unavený řidič je podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha pravou pohromou českých silnic. Řekl to v Otázkách Václava Moravce, kde se ale současně vyslovil pro výrazné zvýšení pokut za závažné přestupky včetně rychlé jízdy.

Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, vjetí do protisměru a nevěnování se řízení jsou podle policejních statistik dlouhodobě nejčastější příčiny tragických dopravních nehod. Loni ale výrazně pokleslo množství havárií, které se staly kvůli rychlosti (ze 111 na 97), a naopak přibylo těch, které se staly, protože se řidiči plně nevěnovali autu a silnici (ze 72 na 89).

Nevěnování se řízení může způsobit i leccos dalšího

Ředitel dopravní policie je ostatně přesvědčen, že řidiči, kteří se nevěnují řízení, jsou pravými silničními piráty současnosti. „My se domníváme – a odborníci nás v tom podporují – že i nepřiměřená rychlost nebo vjetí do protisměru má s nevěnováním se řízení úzký vztah,“ uvedl Tomáš Lerch. Upozornil přitom, že právě v situaci, kdy řidič usedá za volant s tím, že na cestě dodělá to, co dříve nestihl, nebo je unavený, snáze podlehne krizové situaci. Důsledkem může být i nepřizpůsobení rychlosti v problematickém úseku nebo přejetí do protisměru.

Policie ale v tomto případě nedokáže o mnoho více než na řidiče apelovat, aby se při jízdě skutečně nevěnovali ničemu jinému. „Usedám-li za volant, musím usedat s tím, že tam jdu hlavně řídit motorové vozidlo,“ zdůraznil i v OVM Tomáš Lerch.

Dopravní policie podporuje razantní zvýšení pokut

Navzdory tomu, že ubývá tragických nehod, které souvisejí s rychlostí – většinou přitom beztak jde o její nepřizpůsobení stavu vozovky, a ne o překročení limitu – podporuje dopravní policie snahu ministerstva dopravy o výrazné zvýšení pokut za některé přestupky. O připravovaných novinkách hovořil na podzim ministr Dan Ťok, podle kterého by se za překročení rychlosti více než o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec, platilo až 25 tisíc korun. Podobný trest má být i za nepovolené vjetí na železniční přejezd.

„Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou,“ řekl tehdy Ťok v rozhovoru pro televizi Prima. Současně by chtěl zpřísnit bodové postihy.

Video Otázky Václava Moravce
video

Tomáš Lerch v OVM: Nejlepší by bylo, kdyby sankce vzrostly ještě letos

Dopravní policie podle jejího ředitele zpřísnění trestů podporuje. „Ztotožňuji se s názorem ministerstva, že je čas přehodnotit sankční systém tak, aby sankce, které hrozí za hrubé, nebezpečné přestupky (…), měly nejen represivní charakter – že to bude vysoká sankce – ale i preventivní: aby se takové chování nevyplatilo,“ uvedl Tomáš Lerch. Za hrubý přestupek považuje kromě vysokého překročení rychlosti nebo vjezdu na železniční přejezd v době, kdy přijíždí vlak, například také nebezpečné předjíždění.

Budou silnice bezpečné?

Tomáš Lerch však zdůraznil, že policie se kromě represe snaží věnovat i zlepšování bezpečného dopravního prostoru. Upozorňuje správce silnic na nedostatky a kontroluje jejich nápravu. Ředitel dopravní policie přitom tvrdí, že k nápravě závad dochází docela hbitě: Loni policie upozornila na 13 tisíc závad, z nich 11 tisíc se týkalo dopravního značení. Správci silnic během roku odstranili zhruba dvě třetiny nedostatků. „Postupně jsou odstraňovány další,“ dodal Tomáš Lerch.

Loni také policisté stanovili závadu komunikace jako příčinu více než 250 nehod, které vyšetřovali. Je to sice jenom malý zlomek, který navíc přímo nepřispěl k žádné smrtelné havárii, ale současně jich bylo o dvacet více než v předchozím roce.