Policie žádá po ŘSD lepší varování před problémy na dálnicích

Rekonstrukce dálnice D1 bude pokračovat i v letošním roce. Loňské statistiky jsou více než varovné, jen v místech s dopravním omezením kolem Brna zemřelo o dvanáct lidí víc než o rok dříve. Policie chce po Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mobilní značení, rychleji nabízející řidičům zprávy o aktuálních problémech na cestě.

Video Události
video

Téma Událostí: Varování před nebezpečím na silnicích

O tvořící se koloně na dvoustém prvním kilometru se šestapadesátiletý řidič kamionu dozvěděl ze signalizační tabule. Udělal vše tak, jak měl. Když se do fronty zařadil, přišel nečekaný a prudký náraz zezadu. Srážku nepřežil ani on, ani šestadvacetiletý viník nehody.

Podle vedoucího dálničního oddělení Chrlice Bohumila Dvořáka by k zabránění nehody stačilo, aby její viník sledoval značky. První impulz, zákaz jízdy v levém pruhu, mohl šofér vidět zhruba čtyři kilometry před srážkou. O kilometr dál ho před kolonou varovala informační cedule. A krátce na to opět značka zákazu jízdy v levém pruhu.

„Řidiči nerespektují dopravní značení. Říkají si – mám před sebou ještě dva kilometry. Nedokážou domyslet, že kolona je už před pracovním místem, že narůstá,“ konstatuje Dvořák.

Ještě 20 sekund před bouračkou na rovném úseku měl viník reálnou šanci havárii zabránit. „Řidič byl v našem úseku už několikrát pokutován, protože se plně nevěnoval řízení vozidla,“ říká Dvořák. V jednom případě si při jízdě četl ve fakturách.

Smrt má jméno špatné značení

V listopadu loňského roku se řidič osobního auta na 12. kilometru dálnice D2 z Bratislavy do Brna vyhýbal vozu údržby. O tom, že se před Brnem tvoří kolona, nic nevěděl. V místě žádné značky ani světelná zařízení nejsou.

U čtvrtého kilometru před městem pak míjel informační tabuli. Z té se dozvěděl, že na dálnici D1, na níž D2 navazuje, je od 194. po 197. kilometr kolona. Zpráva o tom, že tříkilometrová zácpa je i na dálnici D2, na tabuli nebyla. V rychlosti 110 kilometrů za hodinu se proto řidiči nepodařilo zabránit nárazu do stojícího kamionu.

„Kdyby na tom zařízení pro provozní informace byla informace o tom, že je kolona na D2, tak nehoda nemusela mít tak tragické následky,“ domnívá se Dvořák. „My reagujeme na situace, které vzniknou, to znamená, že zcela přirozeně bude vždy vznikat nějaký časový skluz,“ brání ŘSD jeho mluvčí Jan Rýdl.

Informační vozy v odstavných pruzích

Zabránit haváriím mohou podle policistů řidiči sami. Jednak koncentrací na řízení, ale také tím, že budou mít přesné informace o problémech, které je na silnici čekají. Sdělení o omezení provozu na konkrétním úseku prý nestačí. „Není možné, aby řidič dostal informaci, že po dvaceti kilometrech bude kolona. Zapomene na to a pak se z ničeho nic objeví před kolonou,“ míní ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil.

ŘSD slibuje, že pro bezpečnost řidičů udělá vše, stejně jako vloni. Plánuje například nasazení většího počtu světelných ukazatelů. „LED vozíky se značkami mají možnost zobrazovat varování před kolonou, nehodou nebo jinou dopravní komplikací,“ vysvětluje Rýdl.

Jenže praxe prý ukazuje, že tato zařízení jsou často tam, kde už žádný význam nemají. Ředitelství silnic a dálnic proto zvažuje, že na letošní opravy D1 vyčlení i speciálních auta, jak žádá dopravní policie. Vozy by se pohybovaly v odstavných pruzích a s dostatečným předstihem informovaly, co se děje před nimi.

Plovoucí auto s varovným značením
Zdroj: ČT24

„Kolony jsou podstatně delší, než je značení. Náš požadavek na ŘSD byl, aby v místech, kde se kolony tvoří, bylo plovoucí vozidlo, které bude couvat a dá řidiči informaci, že například po kilometru bude kolona,“ popsal požadavky policie Tržil. „Je to věc, kterou zkoumáme, zjišťujeme zkušenosti ze zahraniční. Vážně o tom uvažujeme,“ staví se ŘSD k návrhu pozitivně.

LED se lépe pamatuje

Zlepšit situaci by měly také tabule s LED diodami. Upozorňují mimo jiné na snížení rychlosti a přesně oznamují, v jaké vzdálenosti zácpa je. „80 procent řidičů si je schopno po několika kilometrech vybavit, co bylo na ledkových značkách, oproti plechovému značení, kde se to pohybuje okolo 50 procent,“ uvádí statistiku Marek Ščerban z Centra dopravního výzkumu Brno.

Soustava tabulí dokáže přesně regulovat dopravu. Kromě rychlosti můžou řidiči díky konkrétním piktogramům dálnici třeba i včas opustit. „Systém můžeme efektivně a rychle přenést, ať už se jedná o krátkodobé či dlouhodobé uzavírky, nebo také v případě velkých nehod,“ doplňuje Ščerban.

Přestože soustava vyvinutá odborníky z Centra dopravního výzkumu je už dva roky k dispozici, ŘSD ji doposud využilo jen vloni na jediném úseku D1. Zda, kde a v jakém množství to bude letos, se zatím neví.