Solidarita jako dar - osla lidé znají, dát mohou ale i předškolku či asistenci

Nehmotné dárky v posledních letech vstoupily na veřejnou scénu, peníze mohou dárci věnovat třeba v kampani Člověka v tísni na užitečná zvířata v Africe, stejně tak ale i na vzdělání dětí nebo pomoc handicapovaným. Netradiční certifikáty před Vánoci začaly nabízet nejen charitativní organizace a ukazuje se, že o nehmotné dary zájem je.

E-shop skutečných dárků od Člověka v tísni
Zdroj: ČT24

Společnosti sázejí na novinky v nápadech, jak v adventním čase přilákat dárce. Konkurence není malá, jen nadací fungují v České republice zhruba čtyři stovky. Třeba lidi s tělesným postižením, kteří vyžadují služby asistenta každý den, se mnohdy dostávají do dluhů, protože s příspěvkem od státu si nevystačí. Prostřednictvím kampaně Daruj na asistenci mohou lidé certifikátem předplatit hodiny jeho služeb. „Z darů jednotlivců se nasbírá nejvíc a hodin osobní asistence se poskytne největší množství,“ uvedl ředitel organizace Asistence Erik Čipera.

Nabídka je však mnohem širší. Prodejem nového poukazu třeba organizace Člověk v tísni podporuje děti, které nemají dostatečnou podporu v rodině. V předškolních klubech je učí základní návyky. Díky dárcům mohou kluby fungovat zdarma, po Česku jich je 12 a chodí do nich dohromady 250 dětí.

Video Události
video

Události: Charita jako vánoční dárek

Člověk v tísni provozuje e-shop Skutečných dárků, díky nimž putuje pomoc i do zahraničí. „Třeba v Etiopii stavíme školy, rozdáváme školní pomůcky, zároveň školíme učitele, jak lépe učit,“ shrnul ve zkratce zakladatel webu Tomáš Vyhnálek z Člověka v tísni. Od roku 2009 rozdala organizace v chudých zemích tisíce zvířat a náčiní zemědělcům, nábytkem a pomůckami vybavila skoro 200 škol a postavila nebo opravila vodní zdroje.

Organizace uvádějí nárůst počtu donátorů, třeba nadace Dobrý anděl, která vybírá peníze na pomoc dětem s rakovinou, získala od lidí jen v prosinci už více než čtyři miliony korun. Praxe ukazuje, že nejvíce lidi přitahují prověřené sbírky nebo prodej charitativních předmětů. Do charity se zapojují i známé osobnosti, lyžař Ondřej Bank třeba vydražil svá startovní čísla za pět tisíc korun. Peníze pravidelně věnuje dětské úrazové nemocnici v Brně. Pokračovat hodlá i po dalších závodech.