Chodci na silnici budou muset mít odrazku. Neprošel návrh, aby se po dálnici jezdilo 150

Poslanci poslali senátorům novelu zákona o pozemních komunikacích, která například zavádí povinnost pro chodce, aby měli na oděvu reflexní prvky. Mění také pravidla pro psychologická vyšetření řidičů. Jeden z pozměňujících návrhů také zpřísňuje tresty pro řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy nemají.

Novela mění pravidla pro chodce zavedením povinnosti nosit viditelný reflexní prvek. Pravidlo se týká pouze silnic mimo obce a platí za snížené viditelnosti, pokud se člověk pohybuje po krajnici nebo okraji vozovky. Netýká se tedy lidí v obcích nebo výletníků kráčejících po silnici za jasného dne.

„Všichni dobře známe zkušenost, že když jedeme mimo obec a potkáváme chodce, který není označen, tak ho velmi snadno přehlédneme. Číslo mrtvých chodců ročně na silnicích je alarmující,“ zdůvodnil potřebu reflexních prvků na oděvu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Současně odmítl, že by ministerstvo mohlo podobnou povinnost zavést i v obcích. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch přitom odkázal na takové slovenské pravidlo, které podle něj snížilo množství úmrtí na přechodech.

Vládní návrh se ale nelíbil poslanci Stanislavu Humlovi (ČSSD), který považoval znění za příliš obecné. „Není stanovena velikost prvků ani jejich umístění. V podstatě stačí, když budete mít knoflíček o velikosti jednoho centimetru čtverečního, který bude reflexní, a normu splňujete,“ řekl. Humlův pozměňující návrh, který měl podobu reflexních prvků upřesnit a případně umožnit jejich nahrazení světlem, však nenašel ve sněmovně dostatečnou podporu.

Policie má ale o podobě reflexních prvků jasnou představu – mělo by jít alespoň o pásek, který lze připevnit například k rukávu. Nebude-li chodec něco podobného mít, může mu hrozit pokuta až 2000 korun nebo dokonce vykázání z vozovky: „Pokud bude policista vybaven reflexním páskem, předá ho chodci. Pokud ne, doporučí, aby se pohyboval mimo komunikaci,“ upřesnil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Z pozměňovacích návrhů poslanci naopak podpořili úpravu, která se týká osobních samohybných vozítek, jako je Segway. Novela zákona je definuje jako samostatnou kategorii, přitom původní vládní návrh stanoví, že se na chodnících či stezkách pro chodce mohou pohybovat pouze rychlostí chůze, a navíc umožňuje obcím jejich provoz zakázat dopravní značkou. Poslanecká úprava rozšiřuje omezení také na pěší a obytné zóny.

Do zákona také přibylo zpřísnění trestů pro řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy nemají. Bude jim hrozit ztráta řidičského průkazu až na půl roku. Novela zavádí také povinnost očistit auto od ledu a sněhu, pokud brání ve výhledu.

Poslanci naopak zamítli změny, které jednak měly umožnit cyklistům jezdit pod mírným vlivem alkoholu, a také další pokus umožňující zvýšit rychlost na dálnicích až na 150 km/h.

Vydáno pod