Praskliny podvozků odstavily už šest souprav metra

Praha – Obří jedenáctimiliardová zakázka na dodání více než padesáti souprav metra pro linku C má obří problém – další odstavené vagony metra kvůli prasklinám podvozků a další přechodně vyřazené soupravy. Pražský dopravní podnik dosud nevyřešil problémy s jednotkami M1 od společnosti Siemens. Ta viní z pochybení svého dodavatele, firmu Bombardier.

Loni v létě našli technici na podvozcích více než čtyřicítky vagónů deseti až 15centimetrové praskliny a vozy musely být okamžitě staženy. Dopraváci pak vybrali ze všech souprav jen ty poškozené a seřadili je do čtyř kompletních souprav. Během podzimu a zimy však přibyly další objevené problémy: „V průměru to byl asi jeden podvozek týdně, samozřejmě, problém to je,“ přiznává mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. „V tuto chvíli je odstaveno šest souprav metra, dohromady registrujeme praskliny na padesáti šesti vozech,“ bilancuje mluvčí firmy Siemens Pavel Kaidl a doplňuje: „Trhliny zjišťujeme průběžně, takže se může klidně stát, že další se ještě objeví.“ Jen pro představu: kdyby teď technici zařadili všechny odstavené vozy metra postupně za sebe, vznikla by pět a půl kilometru dlouhá řada nepojízdných vagónů. Taková délka v provozu odpovídá například na lince C vzdálenosti mezi stanicemi Florenc a Budějovická, tedy úseku hned sedmi za sebou jdoucích zastávek.

Kdo za odstávku vlaků může? Problém je komplikovaný v tom, že dodavatelem vozů sice byla společnost Siemens, ale pro část zakázky si nejdřív přímo dopravní podnik a později právě Siemens najaly firmu Bombardier. Ta vyrobila podvozky, nekvalitu jejich provedení ale dlouhodobě odmítá. Vinu svaluje na špatný servis souprav, který zajišťuje právě Siemens. „Nebudeme nikoho veřejně obviňovat, podle nás ale měly být podvozky lépe servisovány,“ řekl České televizi mluvčí Bombardieru Immo von Fallois. Navíc se brání tím, že na výrobek jeho firmy už nemůže pražský dopravní podnik ani využít záruku: „Naší právníci tvrdí, že záruka už uplynula, my jsme ale samozřejmě hned řekli, že se zákazníkem budeme spolupracovat a komunikovat.“ Jenže právě spor o záruku je dalším z faktorů, které podle České televize jednání komplikují. Na několik souprav, které byly dodány jako poslední, se totiž podle dopravního podniku záruka ještě vztahuje. U jiných zase dopravce argumentuje tím, že je kupoval s životností třicet pět let. Ovšem vypovězení jejich spolehlivosti se dočkal už po necelých deseti letech.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

A jasná zatím není ani odpovědnost výrobců a dodavatelů. Siemens například nařčení Bombardieru kategoricky odmítá a ukazuje právě na kanadskou firmu. Opírá se přitom taky o výsledky testů z posledních dní. Ty prováděly Výzkumný ústav kolejových vozidel a rakouský nezávislý institut Material Center Leoben. „Oba provedené testy potvrdily, že trhliny na podvozcích nejsou způsobeny špinavými motory nebo špatnou údržbou, jsou způsobeny nekvalitním zpracováním od výrobce. Všechny provozní vlivy působící na rám podvozku totiž dosahují běžných hodnot obvyklých pro provoz metra. Ty praskliny tedy vznikají díky nekvalitnímu dílenskému zpracování přímo ve výrobě,“ uvádí mluvčí Siemensu Pavel Kaidl a dodává: „Závěry obou testů jsme poskytli firmě Bombardier a nyní čekáme na jejich vyjádření.“

Dokud se ale situace nevyřeší, musí Praha připravovat plán, čím bude na lince C vozit lidi. Jakékoliv vyřazení dalších souprav by totiž už znamenalo, že by dopravce neměl dostatek vozů pro splnění objednaného jízdního řádu. Z uvažovaných variant, jak problém přechodně řešit, spekulovali experti podniku například nad možností použít jiné, starší soupravy. Ty by ale pro jízdu na lince C musely dostat kompletně nové zabezpečovací zařízení, což by se prodražilo. Proto byla ve hře také varianta, že souprav pojede míň a že se prodlouží intervaly mezi jednotlivými spoji. Nakonec však zvítězilo třetí řešení: když dopravce neuspěl u výrobců, zkouší praskliny opravit svépomocí. Trhliny v těchto dnech svařuje ve svých dílnách, prvních šest vozů už takto údajně opravil. Pokud dostane povolení od Drážního úřadu, chce je vracet do provozu od poloviny února.