I přes soudní rozhodnutí pojišťovny stále neproplácejí celé opravy aut

Navzdory jasným rozhodnutím soudů pojišťovny motoristům nadále často neproplácejí plnou cenu opravy, kterou by měly hradit z povinného ručení. V některých autoservisech mají takovou zkušenost u každé druhé opravy. Pojišťovny přitom zvýhodňují některé servisy, se kterými mají smlouvy. Podle právníků tak činí i přesto, že to zakazuje nařízení Evropské komise.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Krácení se týká servisů bez smlouvy s pojišťovnou

K poškození auta dojde velmi snadno – stačí, když na vedlejší parkovací místo přijíždí nezkušený řidič, který neodhadne, kam dosahuje jeho vlastní vůz a poškodí například nárazník či dveře. Tím pro mnoho řidičů začíná martyrium, které může skončit až u soudu.

Pojišťovny totiž v některých případech odmítají proplatit celou opravu. Česká pojišťovna nedávno sdělila řidičce Kateřině Jirků, která si z povinného ručení chtěla nechat zaplatit opravu nárazníku a blatníku za 22 tisíc, že jí zaplatí pouze polovinu. „Když jsem volala na likvidaci, tak mi paní řekla, že je to starší auto, stačí náhražka, že není potřeba originální díl,“ popsala nepokojená majitelka vozu. Nakonec pojišťovna zaplatila 19 tisíc, zbylé tři ale stále zadržuje.

„Likvidace byla provedena podle doložených účtů a přepočtem dle ceníků a norem výrobce s případným využitím ceníků dílů od náhradních dodavatelů.“

Vyjádření České pojišťovny:

Soudy rozhodují, pojišťovny ignorují

Zaplatit z povinného ručení za opravu staršího auta jenom zčásti s odkazem na amortizaci zkoušejí pojišťovny již léta a stále od této praxe neustupují. „Poslední dva tři roky se to stává často zejména u některých dominantních pojišťoven,“ podotkl majitel autoservisu Aleš Nevěděl, podle kterého se tak děje asi u poloviny oprav.

Postupem pojišťoven se přitom zabývaly i soudy, podle kterých to není možné. „Není podstatný způsob, jakým bylo poškozené vozidlo opraveno, ale žalobci náleží pojistné plnění ve výši odpovídající škodě,“ stojí v letošním rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 8.

Spory řidičů s pojišťovnami se dostaly i k Ústavnímu soudu, podle kterého „na poškozeném není možno požadovat, aby doplácel na nehodu, pokud opravou vozu nedošlo ke zcela zjevnému přínosu pro poškozeného“.

Jde ve skutečnosti o boj servisů?

Z vyjádření pojišťoven ale vyplývá, že u vybrané skupiny autoservisů je hrozba neproplacení menší. „Těmto situacím můžeme předcházet, proto všem motoristům doporučujeme, aby využívali pro opravu smluvních servisů,“ uvedla mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Podle advokáta Davida Bascheriho z Kanceláře pro ochranu práv poškozených, která se krácením pojistného plnění zabývá, se tím ale pojišťovny jen znovu protiví nařízením. „Existuje výjimka Evropské komise, která zakazuje rozdělovat autoservisy na autoriszované a neautorizované,“ poukázal právník. Pojišťovny však podle něj nařízení „prostě nerespektují“.