Rychlíkový Panter Českých drah má premiéru na trati Olomouc–Brno

Nový elektrický vlak Českých drah InterPanter vyjel poprvé z Olomouce do Brna. Od jara dopravce nasadí tyto rychlíkové soupravy také mezi Brnem a Prahou. Státní dráhy si jich objednaly u výrobce Škoda Transportation čtrnáct a zaplatí za ně téměř tři miliardy. Plánují také zmodernizovat desítky dalších rychlíkových vagónů. Podle mluvčí společnosti se chystá největší obměna dálkových vozů v historii Českých drah.

Vlaky InterPanter jsou po pendolinech a railjetech třetím typem vozidel, které České dráhy využívají v dálkové dopravě. Místopředseda představenstva Pavel Krtek uvedl, že cílem modernizace vozového parku rychlíkových spojů je odstranit dosavadní velké rozdíly v kvalitě.

InterPanter vychází z RegioPanteru

Vlaky InterPanter vycházejí z regionálních vozů RegioPanter, kterých mají státní dráhy dvacet šest a slouží pro osobní dopravu v krajích. Nové soupravy jsou modernější a pohodlnější.

„Základní rozměry a barevné řešení souprav InterPanter je shodné jako u vozů RegioPanter. Odlišují se hlavně technickým řešením, počtem vstupních dveří. Interiér je uzpůsoben pohodlnému cestování na větší vzdálenosti,“ informoval ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignáčák.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Reportáž: Z Olomouce poprvé vyjely vlaky InterPanter

Reportáž: Z Olomouce poprvé vyjely vlaky InterPanter

Redaktorka ČT: Premiéra vlaku InterPanter

Nové vlaky mohou jet až stošedesátikilometrovou rychlostí, jsou vybaveny klimatizací, wi-fi připojením, je v nich více místa pro bicykly a kočárky. „V těchto soupravách se odstraňují bariéry pro cestování lidí na vozíku, rodičů s kočárky nebo cyklistů s koly,“ řekl Michal Štěpán z představenstva Českých drah.

Modernizace čeká další rychlíkové vozy

S novým jízdním řádem, který začne platit 13. prosince, budou rychlíky InterPanter pravidelně jezdit na lince R 13 mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi, Břeclaví a Brnem. „Na jaře 2016 budou nasazeny také na linku R19 z Prahy do Pardubic, České Třebové, Svitav, Blanska a Brna,“ doplnil Štěpán.

Příští rok má dopravce v plánu zmodernizovat desítky dalších rychlíkových vagónů. Staré koženkové sedačky nahradí čalouněná sedadla, přibydou elektrické zásuvky, informační systém a v některých bude i klimatizace. „Půjde o největší obměnu rychlíkových vagónů v historii Českých drah,“ uvedla mluvčí společnosti Kateřina Šubová.

Štěpán shrnul, že zatímco v letech 2009 až 2014 se dráhy zaměřily na nákup regionálních vlaků, na které mohly získat dotace, nyní se soustředí na modernizaci dálkové vnitrostátní dopravy. „Ve vnitrostátní dopravě nasadíme jen v příštím roce zhruba dvě stě modernizovaných vozidel,“ řekl. Od roku 2010 do letošního června společnost investovala do modernizace a nákupu nových vlaků téměř devatenáct miliard.

Dráhy přidají desítky spojů

V roce 2016 se chystají České dráhy přidat asi sto deset spojů. Změny mohou čekat lidé v Jihomoravském kraji, kde posílí dopravu mezi Tišnovem a Šakvicemi a Břeclaví a Hodonínem. Přibydou také ranní spoje v Olomouckém a Zlínském kraji. Nový spěšný vlak začne například jezdit od prosince z Olomouce do Vsetína a Střelné, více bude také nočních spojů mezi Prahou a Břeclaví. V Pardubickém kraji se po několikaletém přerušení obnoví provoz ze Štítů do Letohradu.

V mezinárodní dopravě chystají dráhy posílení vlaků do Polska. Mezi Prahou a Varšavou nebude jezdit jeden, ale dva vlaky za den. Rozšíří se také spojení mezi Ostravou, Katovicemi a Varšavou.