Počasí musí ustoupit, kvůli dotacím skončí opravy silnic až před Vánoci

I přes pokročilou roční dobu ve velkém pokračují opravy silnic. Ředitelství silnic a dálnic, ale i některé krajské správy se snaží do konce roku dodělat vše, co letos začaly – aby nepropadly přislíbené evropské dotace. Na jižní Moravě počítají silničáři s tím, že budou pracovat až do Vánoc. Ještě loni přitom kvůli obavám ze zimy práce raději odkládali na další sezonu.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Opravy silnic tentokrát s příchodem podzimu nekončí

Končily prázdniny roku 2014 a z pražského Kačerova, kde sídlí Ředitelství silnic a dálnic přišla překvapivá zpráva: Oprava jednoho z úseků dálnice D1 se protáhne o půl roku kvůli obavě, že v říjnu, kdy měli stavbaři finišovat, již bude mrznout. Uplynul rok a vše je zcela naopak: Podzim se blíží do své poloviny a několik dálničních staveb teprve začíná.

Počasí versus peníze: Kdo ustoupí?

Rok 2015 je z hlediska dopravních staveb rekordní a před potřebou dočerpat evropské dotace se takřka musí sklonit i počasí. „Začátkem listopadu máme konec stavební sezony. Za zkušeností a na základě nějakých předpovědí víme, že si můžeme dovolit na některých úsecích ještě pracovat,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Zejména na jihu Moravy budou řidiči potkávat dělníky až do Vánoc. V průběhu listopadu potom skončí práce například na dálnici D5 u Plzně nebo na silnici I/6 u Rakovníka. Současně je pokračují práce i na silnicích nižších tříd, které patří krajům.

Peníze ČR nespotřebuje, nepomohl ani přesun na železnici

I přes prodlouženou stavební sezonu, která letos zasahuje do období, o kterém loni nechtělo ŘSD ani přemýšlet, je už jisté, že se nepodaří prostavět všechny dostupné evropské peníze. Z možných 71 miliard korun v Operačním fondu Doprava I nevyužije Česko deset až dvanáct miliard. Nepomohlo ani převedení části peněz určených původně na opravy silnic železničářům. „Na začátku roku jsme měli k dispozici 43 miliard korun. Teď to vypadá, že prostavíme 50 miliard,“ shrnul mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Ovšem ani SŽDC své stavby nestíhá. Známá je například kauza rekonstrukce trati z Hanušovic do Jeseníku, kde dodavatel po převzetí stavby sdělil, že práce nestihne včas a zakázky se vzdal.  Včas neskončila ani oprava trati z Ostravy do Valašského Meziříčí.