Konkurence na železnici se přiostřuje. Zahrne i část nočních spojů

Jízdní řády vlaků na rok 2016, které začnou platit od 13. prosince, jsou hotové. Konkurenční boj mezi železničními dopravci s novým grafikonem ještě vygraduje a bude se týkat i části nočních spojů. 

S novým jízdním řádem se mohou cestující těšit na mírné zkrácení jízdních dob. Především díky ukončení intenzivních prací na východním okraji Prahy budou moci zrychlit vlaky z Prahy do Brna i do Ostravy. Jízdní doba Praha–Brno tak bude u expresních vlaků činit rovné 2,5 hodiny, o sedm minut méně než dosud.

Nejrychlejší spoj z Prahy do Ostravy potom zrychlí o pět minut, cesta mezi oběma hlavními nádražími tak potrvá 3 hodiny a minutu. O deset minut rychlejší jízdu slibuje Správa železniční dopravní cesty, jež sestavuje jízdní řády a stanoví jízdní doby, také u rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi, trasu tedy ujedou za 2 hodiny a 23 minut.

Pendolino zůstane nejrychlejším vlakem mezi Prahou a Ostravou. Po nehodě ve Studénce jich však zbývá jen šest, nabídka spojení tak zřídne.

Zdroj: ČTK
Autor: Roman Vondrouš

České dráhy se chlubí i historicky nejrychlejším spojením Prahy a Zlína. Jde o jednu z tras, kde již čelí konkurenci ze strany Leo Expressu a od prosince se tlak ještě zvětší, protože svůj pár vlaků z Prahy přes Otrokovice do Starého Města zavede i Regiojet. Oproti večernímu Zlínskému expresu ČD bude o deset minut pomalejší. Regiojet své nové spojení představí v příštím týdnu.

Nové vlaky: ČD vypraví InterPantery, Regiojet nové vagony

České dráhy se nadále snaží zlepšit svoji image pošramocenou zhruba dvěma desetiletími bezútěšného vydržování starých vagonů „koženek“ a s novým jízdním řádem je zcela stáhnou z další rychlíkové linky. Elektrické jednotky InterPanter, které konstrukčně navazují na regionální vlaky RegioPanter, mají však upravený interiér či uspořádání dveří, začnou jezdit postupně na dvou rychlíkových linkách.

„Budou s novým jízdním řádem nasazeny na rychlíkovou linku R 13 z Olomouce přes Přerov, Otrokovice a Břeclav do Brna a na jaře 2016 také na linku R 19 z Prahy do Pardubic, České Třebové, Svitav, Blanska a Brna,“ upřesnil člen představenstva drah Michal Štěpán.

I v obnově vozového parku ale nezůstávají ČD samy. Regiojet, který zatím provozuje flotilu vozů složenou převážně ze starších vozů zakoupených od různých evropskýh dopravců, začíná odebírat zcela nové vagony. „Zakoupili jsme přes 70 vozů, které budeme nasazovat do provozu. Stejně tak budeme pořizovat nové vícesystémové lokomotivy Vectron, ty si budeme pořizovat formou pronájmu,“ uvedl již dříve mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

Boj o Slovensko se stupňuje

První roky soutěže o cestující mezi Českými drahami, Regiojetem a posléze také Leo Expresem ponechávaly státem vlastněnému dopravci jednu jistotu – konkurencí neohrožované noční vlaky mezi Prahou a Košicemi. To se začalo měnit právě před rokem, kdy Leo Express zavedl jeden noční spoj ve směru ze Slovenska. V polovině roku se přidal i Regiojet, který začal ve vybrané dny jezdit přes noc do Košic. Nyní se oba alternativní dopravci rozhodli jezdit proti hotelovým vlakům ČD denně a v obou směrech. Oba navíc také začali na Slovensku objevovat další destinace.

Noční Regiojet zatím provozuje noční pár vlaků Praha–Košice a zpět pouze třikrát týdně. S novým jízdním řádem ale již pojede denně. Časovou polohou bude přímo konkurovat nočním vlakům ČD, které jezdí pod názvy Slovakia a Bohemia a v části trasy jedou jen s krátkým časovým odstupem. Kromě nich dráhy vypraví ještě částečnou náhradu loni zrušeného rychlíku Excelsior – o půlnoci z Prahy pojede vlak do Přerova, zpět pojede tak, aby se cestující dostali do Prahy po sedmé ráno.

Leo Express potom bude jezdit v noci již oběma směry, ovšem cílovou stanicí bude již Poprad, kam ovšem vlak přijede již ve čtvrt na tři ráno a vzápětí se jako brzký ranní spoj vydá zpět do Prahy. Ve směru do Prahy pojede v noci ještě jeden Leo Express, a to z Prešova.

(Staro)nové destinace na Slovensku: Prešov a Zvolen

Právě Prešov se stává novou destinací českých dopravců na Slovensku. Leo Express tam bude zajíždět svým odpoledním vlakem z Prahy a nočním spojem do Prahy, současně nabídne i navazující spojení z Prešova do Košic.

Také Regiojet začne na Slovensku jezdit do nové destinace, a to do Zvolena. Z linky Praha–Zvolen se s koncem platnosti současného jízdního řádu stáhnou České dráhy a Železniční společnost Slovensko, které zde zatím společně provozují expresy Detvan a Fatra. Tomu, kdo chce jet například do Velké Fatry přímým vlakem, tak zbude jediná možnost.

I na trase Praha – Košice zůstanou kromě nočních také denní vlaky. ČD a ZSSK budou nadále spoléhat na rychlost jednotky Pendolino. Spoj, který se přihlásí k letité tradici a ponese jméno Supercity Pendolino – Košičan, zůstane bezkonkurenčně nejrychlejší, ačkoli mu přibudou zastávky: Pendolino bude vůbec poprvé pravidelně zastavovat v Kolíně a České Třebové (zbylé spoje na lince Praha–Ostrava je budou nadále projíždět). Spojení Prahy a Košic v denní době zůstane i v nabídce Regiojetu, zatímco Leo Express bude provozovat již zmíněné spojení přes Prešov. Nabídku potom doplní posilový vlak Eurocity Roháče Českých drah, který pojede jednou týdně a poveze i vůz na přepravu automobilů.

Další dopravce vyjede na jaře

Kromě ČD, Regiojetu a Leo Expressu se letos v dálkové dopravě představí ještě jeden dopravce. Od 5. března má začít jednou týdně jezdit expres společnosti Arriva. Pojede z Prahy přes Vlárský průsmyk do Trenčína, zastavovat bude například v Olomouci, Otrokovicích či Uherském Hradišti.

Vlak Arriva
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší