Převod nádraží se povede, věří Ťok. Nevylučuje obměnu dozorčí rady ČD

Převodem nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) by se vláda měla zabývat do 14 dnů. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). Odbory sice avizují, že převod v dozorčí radě ČD nepodpoří, Ťok je ale i tak přesvědčen, že se transakce povede. Nepřímo pří této příležitosti naznačil, že by někteří členové rady mohli být obměněni.

Ministr dopravy Dan Ťok v OVM
Zdroj: ČT24

Původně se měla vláda převodem nádraží zabývat v termínu do konce října, pokračovalo však ještě připomínkové řízení. Podle ministra dopravy k převodu nádraží nemusí dojít od začátku příštího roku, mělo by se tak ale stát během následujících měsíců.

Odbory podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši převod v dozorčí radě nepodpoří. Pokud se však rada nebo představenstvo ČD proti převodu skutečně postaví, nevylučuje Ťok personální změny. „Já nechci vyhrožovat, to není můj styl,“ uvedl.

„Já budu vyjednávat, a když nepůjde vyjednávání, tak udělám razantnější kroky. Budu se bavit o tom, že pokud dozorčí rada nebude chtít respektovat, nebo nebude chtít jednat podle rozhodnutí vlády, tak pak jako vlastník se budu muset zamyslet, zda jsou tam správní lidé.“

Dan Ťok, ministr dopravy

v Otázkách Václava Moravce
Video Otázky Václava Moravce
video

Otázky Václava Moravce (1. část)

Otázky Václava Moravce (1. část)

Otázky Václava Moravce (2. část)

Exministr Žák: Ťok si mohl vybrat ze dvou připravených variant

Samotné diskuse o převedení nemovitostí na správce kolejí trvají už několik let. Největším přelomem z poslední doby je vyjádření Evropské komise, která v červnu stanovila limit zhruba tří miliard korun jako částku, za kterou nebude prodej nádraží státní SŽDC považovat za nedovolenou státní podporu.

Aktualizovaný odhad tržní ceny od společnosti PwC pro dráhy uvádí sumu 3,24 miliardy korun. To je podle odborů málo. „Já se do nového posudku nechci pouštět. Pokud to bude nutné, tak ho uděláme,“ uvedl Ťok s tím, že se rovněž znovu nechce obracet na Evropskou komisi, což by převod odsunulo o další dva roky.

SŽDC má od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci.

Ťok: Tendr na mýto bude do konce roku, na ÚOHS nehledě

Ministr dopravy v polední diskusi České televize také uvedl, že do konce letošního roku bude připravena soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch. A to i v případě, že ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství pro přípravu tendru firmě Deloitte.

Mýtná brána Kapsch
Zdroj: ČTK
Autor: Jiří Částka

Zakázku bez výběru firmě Deloitte totiž ministr přidělil podle svých slov v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

Za každý den, kdy by se mýto nevybíralo, by stát přišel o 25 milionů Kč. Maximální smluvní odměna pro Deloitte 52 milionů Kč by se tak zaplatila během dvou dnů. Zadání zakázky Deloitte napadla u ÚOHS společnost Cross Zlín, která je dodavatelem Kapsche.

Podle poslance a stínového ministra dopravy Karla Šidla (KSČM) i v současné situaci hrozí to, že ministerstvo výběr nového provozovatele nestihne. Pak by to muselo zřejmě řešit dodatkem s firmou Kapsch. Dodatek by měl minimálně zajistit snížení stávající ceny.

Vybraný provozovatel bude zajišťovat výběr mýta v stávajícím mikrovlnném systému dodaném Kapschem po další tři roky. Paralelně by měla běžet technologicky neutrální soutěž na systém výběru mýta po skončení tohoto tříletého období.