Český pilot se nad Španělskem srazil se supem, s poničeným L-159 dokázal přistát

Při aliančním cvičení ve Španělsku došlo k dramatické situaci, když se české bojové letadlo L-159 ve vzduchu srazilo se supem. Mohutný opeřenec letounu výrazně poničil křídlo, pilot ale i tak dokázal přistát. Měl přitom docela štěstí, že k poničení nedošlo o metr blíže ke kabině. V takovém případě by se zřejmě pilot musel katapultovat a stroj by nebyl schopný letu.

Poškozený letoun L-159 po srážce se supem
Zdroj: ČTK Autor: Marek Maxim Švancara

„Tak závažné poškození letounu L-159 v historii jeho provozu zatím nepamatujeme,“ uvedl k incidentu velitel čáslavké jednotky na cvičení Trident Juncture Denis Dúbravčík. Podle něj se pilot nemohl srážce vyhnout, projevil prý ale výjimečnou rozvahu a zasloužil se o záchranu letounu.

Incident se supem se stal ve středu odpoledne, když se pilot rychlostí kolem 600 kilometrů v hodině vracel ze střelnice Bardenas. „Srážka s opeřencem, který dosahuje rozpětí až tři metry a běžně váží okolo deseti kilogramů, dopadla nakonec relativně dobře. Byl zasažen pouze okraj křídla a pilotovi se podařilo s letounem bezpečně přistát,“ uvedl Marek Maxim Švancara z 21. základny taktického letectva Čáslav.

„Otřes letounu při nárazu byl dost silný a zcela nečekaný. Poškození po střetu bylo značné, nemělo však naštěstí vliv na ovládání letounu, a proto jsem se rozhodl pokračovat v letu. Nejtěžší rozhodnutí přišlo před přistáním, kdy se chování takto poškozeného stroje může rychle změnit. Připravený k okamžité katapultáži jsem se nakonec rozhodl přistát,“ okomentoval nehodu pilot. Na letecké základně v Zaragoze proto na stroj čekali v pohotovosti letečtí hasiči.

Detail poničeného křídla
Zdroj: ČTK
Autor: Marek Maxim Švancara

Letoun je nyní v péči pozemního technického personálu, který ho připravuje na pozemní transport do České republiky. O jeho opravě armáda rozhodne na mateřské základně v Čáslavi. „Pokud by bylo křídlo takovým způsobem poškozeno pouze o metr blíže k trupu letounu, patrně by to zcela znemožnilo další let a přistání," poznamenal hlavní inženýr Jan Š. Pilot by se tak musel katapultovat.