Řidiči šetří na pneumatikách, kupují ojeté z Německa

Čeští řidiči našli způsob, jak ušetřit na pneumatikách. Zhruba deset procent z nich si podle odhadů prodejců kupuje zimní gumy ojeté. Dají se totiž pořídit za polovinu až čtvrtinu ceny nových. Firem, které ojeté gumy nabízí, fungují v Česku desítky. Princip je pokaždé stejný. Vozí hlavně použité zboží z Německa. Odborníci ale upozorňují, že ojeté gumy mají až dvakrát delší brzdnou dráhu. 

Nabízené ojeté pneumatiky mají kolem šesti milimetrů vzorku, jsou tedy zhruba v polovině své české životnosti. „V Německu, kde všichni koukají na testy autoklubu ADAC, pokud to nemá pět hvězdiček, tak pneumatiku nekupují, nebo ji po sezoně vyhazují,“ uvedl mechanik Pneu Praha Jan Kahoun.

Ojeté pneumatiky stojí zhruba polovinu. V bazarech se dají sehnat například šestnáctipalcové se vzorkem 6,5 milimetru za necelou tisícovku, nové stojí asi dva tisíce tři sta korun.

Největší úspora je ale u větších nebo atypických kol. Hůř se pro ně totiž hledá kupec. Čtyři velké osmnáctipalcové pneumatiky se tak dají dohromady pořídit i za tři tisíce korun, což je asi čtvrtina ceny nových.

Ideální výška vzorku je 8 mm 

Podle Kahouna lidé hodně řeší i stáří gum. To, že je jejich životnost jen čtyři roky, považuje za mýtus. Za pravdu mu dává i manažer servisních koncepcí Elit Tomáš Kabrhel, který by ale volil gumy nové: „Když se o ně budou lidé starat, mohou je mít klidně pět, šest let a nemusí mít strach, že by museli kupovat nové.“ 

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka ale upozorňuje, že ideální výška vzorku u zimní pneumatiky je osm milimetrů. Výrazné rozdíly oproti ojetým gumám jsou především v brzdné dráze. „Pokud si někdo koupí nekvalitní pneumatiku, která je na hranici minima, tak musí počítat s tím, že oproti kvalitní pneumatice s 8mm vzorkem bude jeho brzdná dráha až dvakrát delší,“ upozorňuje i Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Video Události
video

Události: Řidiči kupují ojeté pneumatiky z Německa