Zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry – vzkazuje řidičům policie

Na českých silnicích zatím letos zemřelo 536 lidí, což je meziročně o 17 více. V říjnu policisté zaznamenali 43 obětí nehod, což je proti loňskému roku pokles o tři usmrcené, uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Policie varuje řidiče před nadcházejícím zimním obdobím, které bývá označováno za nejrizikovější v roce. Řidičům doporučuje přezout pneumatiky a dávat pozor na to, že se na silnicích mohou rychle měnit podmínky.

Podle šéfa BESIP Martina Faráře by měli mít řidiči přezuté pneumatiky, když průměrná denní teplota klesne pod sedm stupňů. „Zimní pneumatika zkracuje brzdnou dráhu,“ zdůraznil Farář. Podle něj auta na zimních gumách lépe reagují. 

Podle Lercha se u loňských zimních 126 nehod zjistilo, že řidiči porušili povinnosti a neměli pneumatiky přezuté. „Jsou to spíše ojedinělé případy,“ podotkl Lerch.

Při delších cestách v zimě by podle Faráře měli být řidiči také lépe vybaveni. Pro případ nenadálé události například mají vozit teplé deky, pití, startovací kabely či zimní řetězy. 

Důležité je mít také správně seřízené osvětlení, aby bylo auto při zhoršených podmínkách dobře vidět a zároveň dobře osvětlovalo vozovku. Řidiči si budou moct v příštím týdnu nechat zkontrolovat světla bezplatně. Seznam míst bude na webu BESIP.

V zimě se brzdná dráha prodlužuje

Nejčastější příčinou nehod v zimě podle Lercha bývá to, že řidiči nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky. „Prodlužuje se brzdná dráha, často se mění podmínky,“ upozornil Lerch. Podle něj je také důležité, aby auto před zimou bylo na prohlídce a bylo vybaveno například zimní směsí do ostřikovačů či nemrznoucími kapalinami.

Silnice v zimě
Zdroj: David Taneček/ČTK

Policisté se chystají taky na různé kontrolní akce, při kterých se chtějí mimo jiné zaměřit na vybavení aut. Podle Lercha je důležité, aby řidiči měli v autech reflexní vesty, protože se může lehce stát, že na silnicích bude zhoršená viditelnost.

„Nyní je povinnost použít reflexní vestu jen pro řidiče, my se budeme snažit, abychom zviditelnili celou posádku,“ řekl Lerch.

Řidiči, kteří budou mít vesty, dostanou od policistů další, aby se v případě nehody mohli označit i další členové posádky. „Celkem chceme rozdat třicet tisíc reflexních vest,“ řekl Lerch.

Brífink dopravní policie a BESIP k rizikům spojeným s nastávající zimou (zdroj: ČT24)

Policejní kontroly by měly začít v polovině listopadu. Jiné kontrolní akce však začnou již na Dušičky či nadcházející podzimní prázdniny. Policie se třeba bude zaměřovat na technický stav vozidel.

  • V období od 1. listopadu do 31. března, pokud a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2 k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.
  • Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.
  • Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.
  • Zdroj: Zákon č. 361/2000 Sb.  Zákon o provozu na pozemních komunikacích – § 40a