Zima klepe na dveře, silničáři ji uvítají solí

Města a kraje finišují s přípravami na letošní zimu. Už na to mají jen pár dnů, od prvního listopadu totiž podle zákona začíná zimní pohotovost a do té doby musí být vše hotovo. Nejvíc práce teď mají silničáři a dopravní podniky, kontrolují techniku a posypový materiál.

Za zimní údržbu platí Ředitelství silnic a dálnic kolem miliardy korun ročně. Nejen na dálnicích a rychlostních cestách. Konečný účet ŘSD se odvíjí od četnosti mrazů a množství sněhu, a tím pádem i spotřeby soli. Vystavuje se vždy za kalendářní rok. Z údajů vyplývá, že nejtužší zima uhodila na přelomu let 2010 a 2011 a také 2012 a 2013. Od té doby už tolik nemrzlo.

ŘSD ve spolupráci se smluvními dodavateli spravuje dálnice, rychlostní komunikace a silnice první třídy. Cesty druhých a třetích tříd patří krajům, i ty ale mají většinou na starosti externí firmy. U silnic nejnižších tříd záleží hlavně na jednotlivých obcích, jak si zajistí údržbu. Obce a města utratí za zimní údržbu ročně stamiliony korun. Někde si na úklid chodníků najímají externí firmu, jinde spoléhají na vlastní síly.

Letošní zima bude spíš teplejší

Současné předpovědi říkají, že tak teplá zima jako loni a předloni nebude, přesto mají být teploty nad průměrem. „Modely naznačují, že by zima měla být srážkově nadprůměrná, neurčují už ale, jaké bude skupenství. Nemusí tedy jít o sníh, pokud bude teplá zima, půjde spíš o déšť,“ vysvětlila meteoroložka ČT Taťána Míková.

Video Události
video

Přípravy na zimu vrcholí

Právě ale déšť v kombinaci s mrazem loni v prosinci způsobil v Praze dopravní kolaps, když ledovka na trolejích zastavila tramvaje. Pražský dopravní podnik chce podobné situaci letos předejít. „Nasadíme tramvaj, která bude mít dva speciální pantografy, které budou nanášet na to trolejové vedení glycerin,“ popsal mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Praha nebyla jediná. Ledovka zastavila i dopravu v Pardubicích, kde budou letos mít trolejbusy speciální kapalinu, která umí zabránit tvoření námrazy na trolejích.

První listopad ale není závazným datem jen pro silničáře, ale i pro řidiče, kteří si musí přezout letní pneumatiky za ty zimní.