Poločas modernizace D1? Ještě ne, zpoždění je dvouleté

Oprava dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou má za sebou třetí sezonu. Když ji Ředitelství silnic a dálnic připravovalo, stanovilo dobu prací na šest let, takže by práce měly být v polovině. Ve skutečnosti jsou hotové jenom čtyři úseky – 35 kilometrů z celkových 161.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Modernizace D1 bude hotová v roce 2020, slibuje ŘSD

Na první pohled má za sebou ŘSD co se týká modernizace D1 úspěšný rok a půl. Postupně se podařilo dokončit rekonstrukci všech čtyř úseků zahájenou na jaře 2013.

„Máme čtyři hotové, modernizované úseky, to znamená 35 kilometrů úplně nové dálnice,“ shrnul mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Kdyby se ale silničáři drželi svého dávného harmonogramu, podle kterého měl být po šesti letech v novém celý úsek od Benešovska až na okraj Brna, mělo být hotovo mnohem více než jen pětina. Uplynula totiž již polovina času.

Práce zrychlí, hotovo má být v roce 2020

I po přičtení rozpracovaných úseků se ani zdaleka nedostaneme na polovinu, po jejich dokončení přibude dalších 16 modernizovaných kilometrů. Že kvůli sporům s dodavateli, obavám ze špatného počasí i kvůli zdržením při výběrových řízení vzniklo zpoždění, ale nikdo nezastírá. Zpoždění je dvouleté, současný plán počítá s dokončením v roce 2020.

Rekonstruovaná D1
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Jan Rýdl naznačil, že by nyní měly opravy zrychlit. Během zimy potom chce ŘSD vysoutěžit zakázky hned na šest dalších úseků, kde by měla začít modernizace napřesrok. „Chceme se přiblížit současnému evropskému trendu oprav, respektive modernizací v delších úsecích, abychom dělali najednou větší úsek dálnice,“ uvedl mluvčí.

Nadále se však nepracuje v noci ani přes zimu. Zimní sezona přitom letos začala již s počátkem října. Práce nyní probíhají pouze na jediném ze tří rozkopaných úseků, a to mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, kde se dělníci snaží dokončit ještě letos úpravy středového pásu.

„Tankodrom“ je hlavně mezi Brnem a Jihlavou

Jak ukázala kontrola stavu dálnice, kterou provedla Česká televize společně s Ústředním automotoklubem, spěch je nutný především mezi Jihlavou a Brnem. S výjimkou jednoho čerstvě modernizovaného úseku je právě tam povrch dálnice nejhorší.

O modernizaci D1 rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011, když starý povrch neodolal letním teplotám a na několika místech se zdeformoval

Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Mezi Prahou a Jihlavou je jednak více již opravených úseků, na většině zbylé délky proběhly alespoň provizorní rekonstrukce betonového povrchu. „Rozdrtil se, na to se položil asfalt, tím pádem se životnost dálnice prodlouží o několik let,“ popsal mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Modernizace, kterou projdou i takto opravené úseky, by ale měla životnost prodloužit podstatně více – D1 by po ní měla být důstojnou dopravní páteří České republiky zhruba dalších 30 let – a také rozšířit jízdní pásy.