Policisté v passatech loni vybrali na pokutách rekordní sumu

Praha - Loňský rok byl pro speciální tým policejních passatů rekordní. Hlídkám se s nimi podařilo odhalit velké množství přestupků, za něž udělily pokuty v hodnotě více než 31 milionů korun. Nejčastěji sankce směřují těm, kteří se po dálnici řítí nepřiměřenou rychlostí. Policisté jich loni pokutovali v průměru 43 denně. Naopak v předjíždění a dávání předností v jízdě se řidiči mírně zlepšili.

O výsledky ročních statistik se tak postaralo především patnáct zbývajících vozů: „Za celý rok auta najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů, což vychází průměrně na 230 kilometrů za den pro jedno auto. Kromě našich zdrojů nám pomohla také dotace na pohonné hmoty, kterou jsme obdrželi od organizace BESIP,“ rekapituluje činnost speciálního týmu ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Jeho podřízení tak loni poprvé plně vytížili silná auta – jezdilo se jak v denní, tak v noční době, posádky se během dne na vozech střídaly: „Celkem loni policisté strávili v těchto vozidlech přes třicet šest tisíc hodin, v průměru tak bylo každé auto obsazeno patnáct hodin denně,“ doplňuje další údaj ředitel dopravní služby Policie ČR.

Jak dokazují výpovědi respondentů České televize, výjimkou v policejních statistikách nejsou ani řidiči, které silná policejní auta dojedou, změří a následně pokutou potrestají za rok opakovaně. Například Jiří Crhák přiznává, že za posledních dvanáct měsíců ho modré majáky na dálnici zastavily už potřetí: „Ze začátku jedu normálně, ale potom mám často problémy s tím, jak mi tam auta vjíždí. Tak rychlost trošku zvýším, abych tyhle problémy odstranil, a přitom mě změří,“ popisuje své cestování po dálnici D1 a s odkazem na svůj silný vůz dodává: „To auto k tomu svádí.“ Podobné výmluvy volí i další šoféři: „Když je volná dálnice, tak to neuhlídáte, pořád na tachometr člověk nekouká a to překročení rychlosti pak je poměrně snadné,“ tvrdí další z potrestaných jezdců Lukáš Zícha.

Nejčastěji se pokutuje za rychlost

Právě za rychlost ale hlídky z passatů pokutují nejčastěji, v roce 2011 rozdaly přes patnáct tisíc takových sankcí. Bylo to o 39 procent pokut za tento prohřešek víc než před rokem. Denně za něj zaplatilo průměrně až 43 řidičů.

Naopak ubylo problémů s nesprávným předjížděním – proti zhruba sto padesáti případům z předchozího roku tentokrát dálniční policisté trestali jen asi stovku lidí. A o polovinu míň šoférů přichytili také při nedání přednosti. Úspěšnější pak proti tomu meziročně byli v zadokumentování tzv. nesprávného způsobu jízdy a v pokutování ostatních přestupků, mezi které patří například telefonování za jízdy bez použití hands free.

Policejní passaty
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Dohromady překročenou rychlost policie trestala pokutami za víc než dvacet jedna milionů korun, průměrná pokuta za tento přestupek dosáhla 1 257 korun. Další přestupky byly většinou trestány nižší sazbou, proto je i po jejich přičtení roční průměrná pokuta od dálničních policistů ve výši 927 korun. Součet udělených pokut pak vykazuje číslo 31 milionů 600 tisíc korun.

Loni v červnu nicméně policisté zaznamenali také neúspěch. Jeden z passatů na mokré dálnici u Kralup bez zapnutých majáků dostal ve vysoké rychlosti smyk a narazil do svodidel. Jeden z policistů byl přitom zraněn. Auto navíc musí dopravní služba odepsat ze svých kapacit – skončilo ve šrotu zcela zničené.

Všechny rekordní statistiky ale pravděpodobně ještě výrazně překoná současný rok. Ke stávajícím patnácti rychlým vozům totiž policie v dubnu dostane dodávku dalších dvaceti stejných aut. Nově by tak s nimi chtěla operovat ve všech krajích České republiky.

Reportáž Radovana Daňka a Luboše Rosího (zdroj: ČT24)
Vydáno pod