Na letišti v Praze podniká firma s utajeným vlastníkem. Slováci ji kvůli bezpečnosti vykázali

Firma Skyport, která už roky podniká na pražském a bratislavském mezinárodním letišti, stále utajuje svého skutečného majitele. Kdo jím je, oficiálně neví ani manažeři obou mezinárodních letišť ani zodpovědní ministři. Podle Slováků jde o ohrožení bezpečnosti a firmě proto loni nepovolili přístup na odbavovací plochu. Na letišti ale Skyport působí dál. Zařízení si firma pronajímá přímo od letiště a dokonce má na starosti odbavení vládní letky České republiky. Více zjišťoval reportér ČT Michael Fiala.

Každá společnost, která působí na mezinárodním letišti, musí mít schválený bezpečnostní program. Ten garantuje, že tím, co na letišti dělá, neohrožuje jeho bezpečnost. Skyport ale vedení bratislavského letiště bezpečnostní program nepředložil. „Dodnes jsme z něj neviděli ani výňatek,“ řekl Reportérům ČT bezpečnostní ředitel Letiště Bratislava Pavel Kelemen.

Firma přitom v Bratislavě obsluhovala nákladní letadla i cestující. Vedení letiště jí proto už loni neobnovilo smlouvu, kterou potřebuje ke vstupu na letištní plochu. „Je samozřejmě absolutně nutné, abychom takovýmto společnostem nedovolovali vstup na letištní plochy, abychom neumožnili jejich zaměstnancům volný pohyb po letišti, abychom co nejvíce eliminovali možnost teroristického útoku, manipulace s nelegálním nákladem nebo s lidmi,“ uvedl generální ředitel Letiště Bratislava Ivan Trhlík.

Skyport odbavuje českou vládní letku

Skyport tak sice ztratil přístup na plochu, na bratislavském letišti ale neskončil. Odbavování letadel si firma začala objednávat přímo od letiště. Pronajímá si techniku a s ní i letištní personál, který ji obsluhuje. Jde například o tahače letadel, zásobovací cisterny s pitnou vodou nebo autobus na převážení cestujících a posádek.

Video Reportéři ČT
video

Reportéři ČT: Firma s utajeným vlastníkem podniká na letišti

Na celé situaci je kuriózní to, že firma si od letiště pronajímá techniku a služby i pro odbavení vládní letky České republiky. Když tedy v Bratislavě přistávají letadla s českými politiky, jejich obsluhu má na starosti Skyport, který vedení letiště z bezpečnostních důvodů vykázalo z plochy. Lety politiků zajišťuje armáda, konkrétně její 24. základna. Ta se hájí tím, že při poptávce handlingu nezjišťuje vlastnickou strukturu firem.

V zájmu udržení dobrých vztahů

Proč ale letiště kývlo na to, aby si Skyport začal najímat jeho lidi a techniku? „V zájmu udržení dobrých vztahů. Nedovedu si představit, že bychom Vládě České republiky řekli: 'Ne, my to tady dělat nebudeme, oni taky nemůžou, takže si leťte někam jinam.' To prostě nejde,“ hájí další působení firmy Trhlík.

Odkrytí vlastnické struktury firem působících na letišti ale považují manažeři za zásadní. Kromě Bratislavy totiž Skyport na Slovensku působí ještě na letištích v Košicích a v Popradu.

Hlavní pole působnosti má ale firma na letišti v pražské Ruzyni, kde provozuje nákladní terminál. Ten před jedenácti lety postavil národní dopravce - České aerolinie. Pouhé tři roky poté ho ale prodaly firmě, kterou ovládá skrytý investor, a právě tehdy celá kauza začala.

Vláda buď vlastníka neznala, nebo znala a tajila

„Bylo nám garantováno managementem Českých aerolinií i investorem, že po uzavření patřičných dokumentů se dozvíme další informace,“ řekl v roce 2007 Reportérům ČT tehdejší náměstek ministra financí Ivan Fuksa (ODS). Žádné informace ale podle něj nepřišly.

V době prodeje byl ministrem financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Na otázku, zda ví, komu firma patří, tehdy odpověděl: „Nevím, nejsem zpravodajec. ČSA to prodaly a dodržely při tom přesně zákon. Ministrovi financí nepřísluší chodit nad rámec zákona.“

Zdroj: ISIFA/Thinkstock
Autor: iStock/benkrut

Jméno firmy se během osmi let několikrát měnilo. Od roku 2012 se majitel jmenuje Skyport. Kdo ale byl a je jeho skutečným vlastníkem, zůstává utajeno. Podnikání v Česku a na Slovensku řídí dvě firmy: jedna v Praze, druhá v Bratislavě. Zástupcem obou je 39letý David Adámek.

Reportéři ČT ho loni i letos marně opakovaně žádali o rozhovor. Poslal pouze prohlášení: „Redaktoři z pořadu Reportéři ČT pokračují v cílené diskreditační kampani proti společnosti Skyport, a.s. (….) a pokouší se vytvářet další nesmyslná obvinění. Skyport, a.s. již podala žalobu s požadavkem na finanční satisfakci ve výši pět milionů korun a adekvátní omluvu ve vysílání České televize.“

Utajený vlastník se sídlem na Kypru

Reportéři se proto obrátili na pražské a londýnské analytiky z firem Bisnode a Dun & Bradstreet, kteří sbírají a zpracovávají informace o firmách po celém světě. Ti zjistili, že obě společnosti jsou ovládáné společností Skyport Group, která má sídlo ve Velké Británii. Jejím vlastníkem je podle britského obchodního rejstříku firma Laemco, kterou dopátrali na Kypru.

„Pravděpodobnost, že kyperská společnost Laemco vlastní skupinu Skyport, je téměř stoprocentní,“ uvedla analytička Bisnode/Dun & Bradstreet Petra Štěpánová. Podle kyperského rejstříku vznikla firma v roce 2011, má dva zaměstnance a základní kapitál pouhých 100 eur, tedy ani ne tři tisíce korun. Sídlí na adrese kyperské advokátní kanceláře a spojit se s ní je možné právě jen přes tuto kancelář, která pro firmu funguje zároveň jako správce akcií.

Jako ředitel Laemco je v obchodním rejstříku zapsaný člověk jménem Roy Samuel Ashford. 69letý britský občan podniká od roku 1991. Podle britského obchodního rejstříku postupně prošel třinácti firmami. V minulosti působil dokonce i ve dvou firmách v Česku, ale spojit se s ním se Reportérům ČT nepodařilo.

Spekuluje se o Savovovi

Vedení letišť v Praze a Bratislavě o Ashfordovi a společnosti Laemco nikdy neslyšelo. Podle právníka a ekonoma Václava Sládka Laemco funguje jako prostředek vlivu a pro víceúrovňové zastření skutečného majitele: „Může jediným rozhodnutím změnit statutární orgány v dceřiných společnostech, kde vykonává akcionářská práva…. Je to také promyšlené uspořádání přizpůsobené zřejmě na míru snaze o velmi silné utajení cílového klienta.“

Reportéři ČT už dříve upozornili, že neznámým majitelem Skyportu by mohl být uprchlý podnikatel František Savov. Ten redaktorovi ČT Jiřímu Hynkovi loni řekl, že poskytl finance na koupi této firmy, ale že v tuto chvíli nemá ponětí o tom, kdo ji vlastní a kde reálně sídlí.

Na informace o Savovovi, co by skutečném majiteli Skyportu, narazil i ředitel bratislavského letiště Ivan Trhlík. Své zdroje ale chrání: „Bylo mi řečeno, že vlastníkem této firmy je František Savov. Ale jelikož mi to jméno vůbec nic neříkalo, ani to nemělo nějakou souvislost s naším podnikáním tady, tak jsem tomu nevěnoval další pozornost.“

Savov žije nyní v Londýně, Česko usiluje o jeho vydání kvůli stíhání za daňové úniky. Pro Reportéry ČT se vyjádřil prostřednictvím svého mediálního zástupce Jana Hrubeše: „František Savov považuje reportáže redaktorů České televize týkající se jeho osoby za tendenční a neobjektivní. Nejedná se přitom o ojedinělý exces, ale o sérii subjektivních pohledů nectících presumpci neviny a princip nestrannosti. (….) Vykreslování „nekalého“ pozadí transakce lze považovat za pokračující snahu redaktorů České televize poškodit a očernit Františka Savova.“