Zákaz řízení na 5 let a pokuty přes 10 tisíc, navrhují strojvůdci neukázněným řidičům

Strojvůdci žádají v otevřeném dopise vládě přísnější pokuty a odebírání řidičských průkazů viníkům nehod na železničních přejezdech. Federace strojvůdců tak reaguje na srážku kamionu s vlakem ve Šluknově z minulého pondělí, při níž se těžce zranil strojvedoucí. Argumentuje také případem z letošního jara, kdy řidička zavinila v Kolíně srážku s vlakem Eurocity. Místní orgány pak případ vyhodnotily jako přestupek a ženě vyměřily pokutu 2500 korun.

Podle prezidenta Federace strojvůdců ČR Jindřicha Hlase by se pokuty pro řidiče, kteří nerespektují zákazy a vjedou na železniční přejezd, kam se blíží vlak, měly mnohonásobně zvýšit. V porovnání s možným rizikem je současná výše pokut podle něj zanedbatelná až směšná.

Strojvůdci navrhují pokutu od 10 tisíc korun výš, ale zároveň i zákaz řízení alespoň na 5 let. „Ne na nějakých 6 měsíců, to nemá smysl, protože vidíme, že nehody nám přibývají a jsou daleko závažnější. Strojvedoucí už toho pomalu, ale jistě začínají mít dost,“ uvedl Hlas.

Podle strojvůdců by tvrdší represivní opatření mohla být zavedena velmi rychle. Patřit by k nim podle jejich představ mohlo dokonce i zabavení auta. „Jestli ti lidé sami nemají pud sebezáchovy, tak co potom s nimi? Jedině je zbavit možnosti, aby ohrožovali ostatní,“ řekl na adresu hazardujících řidičů Hlas.

Chodí do práce a nevědí, jestli se vrátí

Prezident Federace strojvůdců dále konstatoval, že nelze od jeho kolegů žádat, aby chodili do práce s vědomím, že se možná domů k rodině už nevrátí. „Denně potkáváme až fatální záležitosti - ale to víme jen o nehodách, které skutečně skončily srážkou,“ řekl Hlas. O řadě dalších případů, kdy auto ujede na poslední chvíli nebo těsně před vlakem přeběhnou chodci, se podle něj na veřejnosti neví.

Rozhovor s prezidentem Federace strojvůdců ČR o neukázněných řidičích na přejezdech (zdroj: ČT24)

Podle Hlase je příčinou nekázně řidičů i chodců na železničních přejezdech špatná morálka ve společnosti. Ze statistik se podle něj dá odhadnout, že letos bude počet těchto nehod zhruba stejný jako loni. „Ale to je přece špatně. My potřebujeme, aby nehod ubývalo,“ dodal Hlas.

Svůj otevřený dopis strojvůdci adresovali premiérovi a ministrům dopravy a vnitra. Představují si, že tvrdší postihy by mohly být zavedeny velmi rychle. Návrh, který po červencové nehodě ve Studénce přednesl ministr dopravy, aby se budovaly nadjezdy, je podle nich sice správný, ale něco takového bude trvat řádově roky.