Evropu čeká ostrá debata o přestávkách pro řidiče kamionů

Kamionoví dopravci chtějí pro své řidiče prosadit lepší rozložení pracovní doby. Měli by více odpočívat doma a méně na parkovištích, kde se navíc v parných letních měsících prakticky nedá spát a místa k pauze jsou ke všemu často přeplněná. Změny by měly být součástí takzvaného silničního balíčku zákonů, který bude v zimě projednávat Evropský parlament. Některé státy se snaží pro řidiče prosadit i minimální mzdu. Čeká se proto velmi ostrá debata.

Pravidla pro řidiče kamionů jsou nyní nekompromisní. Maximálně 90 hodin řízení za dva kalendářní týdny. Doba strávená za volantem musí být ale rovnoměrně rozložená a denně nesmí přesáhnout devět hodin.

Řidiči musí dodržovat i pauzy. Po devíti hodinách jízdy je povinná jedna velká minimálně jedenáctihodinová přestávka, kterou jde třikrát za týden zkrátit na devět hodin. Pokud řidič pauzu nedodrží, hrozí mu vysoká pokuta. V Česku se přestupek trestá až čtyřmi body a pěti tisíci korunami. V zahraničí jsou postihy ještě tvrdší, v přepočtu vyjdou i na několik desítek tisíc.

Řidič kamionu Tomáš Novotný tak musí například čekat jedenáct hodin v areálu polského skladu. V industriálních kulisách se čas nesnesitelně vleče. Venku je 35 stupňů Celsia a v kabině ještě víc. Jediná zábava je zavolat domů rodině a pak si zapnout počítač. Spát se jde až před půlnocí, kdy je trochu chladněji a v šest ráno se zase vstává. Z pauzy tak na spánek zbývá polovina.

Jan Beránek

redaktor ČT

„Trasa, která se za normálních okolností dá projet za jedenáct hodin, se kvůli nuceným pauzám protáhne na pětadvacet hodin.“

Jan Beránek

redaktor ČT

Svazy dopravců to teď chtějí změnit a jednají s odbory a Evropskou komisí. Na základních principech podle nich už panuje shoda. „Zejména řidiči v mezinárodní kamionové dopravě by měli být víc doma, aby se jim to nerozkouskovávalo,“ řekl ČT zástupce generálního tajemníka ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Jan Medveď.

Video Události
video

Události: Kamionoví přepravci chtějí lepší pracovní dobu pro řidiče

Dohoda by se měla odrazit na změnách takzvaného silničního balíčku norem, který by měl Evropský parlament projednávat příští rok. Debata v parlamentu ale může být velmi ostrá a schvalování složité. Některé státy se totiž snaží prosadit například i minimální mzdu pro řidiče. Další jednání mezi dopravci a odbory jsou naplánovaná na září.

Tomáš Lerch

Tomáš Lerch

ředitel dopravní policie

„Rozhodně nejsme pro to, aby se přestávky zkracovaly. Zaznamenáváme stále větší počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel, kdy únava může hrát velmi výraznou roli.“

Tomáš Lerch

ředitel dopravní policie

České úřady jednání příliš ovlivnit nemohou. Úpravám pracovní doby ale moc nakloněné nejsou. Upozorňují, že řidiči kamionů mají na svědomí stále více nehod. Jde například o nárazy do aut, která jsou před nimi. Za prvních sedm měsíců se jich obvykle stávalo okolo 30, letos je to už přes padesát. I tyto statistiky mohou nakonec rozhodnout, jestli řidiči kamionů budou dál spát hlavně v autech.

Míst k odpočinku je ale podle řidičů málo a často jsou přeplněná a nevyhovující. Hlavně v tuzemsku hledají řidiči vhodné místo pro oddech jen těžko. Jediná vhodná parkoviště u benzinek se plní většinou už okolo páté odpoledne. Nejhorší je podle řidičů situace na dálnici D1.

Místo k odpočinku hledají řidiči marně

Stovky řidičů tak každou noc volí mezi tím, zda nestihnou povinnou přestávku, nebo zaparkují na zákazu stání. Špatné parkování je ale z pohledu předpisů menším zlem - nehrozí za něj tak veliké pokuty ani trestné body. Řidiči se sice mohou vyhnout pokutám za nedodržení přestávek, ale jen v případě, že měli na cestě nečekanou kolonu. Policie je jinak nesmlouvavá. „V tomto případě není možná tolerance,“ potvrzuje Lerch.

Na rozdíl od sousedního Německa nebo Rakouska v Česku prakticky neexistují velká veřejná odpočivadla a stát je zatím ani nemůže stavět. Změnit by to měla chystaná novela silničního zákona. Z neutěšené situace tak zřejmě začnou těžit soukromí investoři. Okolo dálnice D1 už se chystá hned několik parkovacích center. Vjezd do nich ale bude jen za poplatek.