Explosia špatně spočítala bezpečnostní zóny pro okolí

Pardubická firma Explosia chybovala při stanovení bezpečnostních pásem ve svém okolí. Není to přitom ani pět let, když tady v dubnu 2011 explodoval nitroglycerin a čtyři osoby to zabilo. Reportéři ČT nyní přišli na to, že kvůli špatně zakresleným pásmům je ochrana lidí před následky dalších výbuchů nedostatečná. Explosia musí stanovení pásem upravit do konce června.

Případ zklamaného podnikatele

Na chybu ve výpočtech podle vzorce s úrovní obtížnosti základní školy upozornil bývalý majitel skladu s drogistickým zbožím Josef Bartůšek, kterému stavbu úřady odmítly zkolaudovat. „Po dostavění skladu mi kolaudační komise oznámila, že stavbu nikdy nezkolauduje, protože se nalézá v prvním bezpečnostním pásmu od výrobny výbušnin,“ popisuje podnikatel, který nemohl i přes platné stavební povolení objekt začít využívat.

Že se nachází jeho objekt v zakázaném pásmu, mu potvrdil v roce 2013 také Báňský úřad. Po změnách v uspořádání Explosie se ocitl v druhém bezpečnostním pásmu, podle údajů firmy byl ale už ve třetím, kde se podle regulí nacházet mohl. Báňský úřad nakonec vydal pravomocné rozhodnutí, podle kterého výrobna výbušnin při stanovování bezpečnostních pásem porušila zákon. Ochranné vzdálenosti od svých čtyř skladů špatně spočítala.

Územní plán Pardubic nejistý

A rozhodnutí zahýbalo také s územním plánem Pardubic. „První bezpečnostní pásmo je označeno v územním plánu jako druhé, druhé bezpečnostní pásmo je v územním plánu označeno jako třetí,“ přibližuje Reportérům ČT expert na výbušniny a soudní znalec Jaromír Augusta. Chyba ve výpočtu se týká třeba chemičky Synthesia, která je podle starého výpočtu ve třetím bezpečnostním pásmu, ve skutečnosti by ale podle nových propočtů měl být areál podniku vlastněného Agrofertem v pásmu druhém. Jeho část dokonce zasahuje do pásma prvního.

Video Reportéři ČT
video

Reportéři ČT

Explosia špatně stanovila bezpečnostní zóny

Vedení města podle primátora Martina Charváta nikdo neinformoval o tom, že by mělo územní plán změnit. Stěžuje si, že Báňský úřad pásma v rámci územního plánu města neřeší. Ukázalo se navíc, že sám úředník Báňského úřadu v roce 2000 v posudku pro město výpočet bezpečnostních pásem firmy posvětil s tvrzením, že jejich správnost ověřil.

Chyba jasná, důsledky zatím ne

Jiní pracovníci Báňského úřadu se ale zabývali případem Josefa Bartůška a v únoru vydala instituce rozhodnutí – Explosia podle něj chybným výpočtem bezpečnostních pásem porušila zákon i vyhlášku. Báňský úřad jí tedy nařídil chyby odstranit a zkontrolovat výpočty jednotlivých pásem.

Generální ředitel Explosie Josef Tichý nejprve rozhovor Reportérům ČT přislíbil, později ho ale odmítl a společnost se pouze písemně vyjádřila. „Detaily ohledně výpočtu bezpečnostních vzdáleností společnost Explosia z bezpečnostních důvodů veřejně nesděluje,“ uvádí ve vyjádření. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je jediným akcionářem státního podniku Explosia, ujišťuje, že podnik do července podmínky stanovené báňským úřadem naplní. Co to ale v praxi znamená pro objekty v bezpečnostních zónách, není zatím jasné.