Bude se řešit alkohol za volantem nařízenou léčbou?

Policisté opět ve velkém hlídají silnice; také druhý prázdninový víkend označují za velmi rizikový. Počet usmrcených se poslední dva roky snižuje jen velmi pomalu. Od ledna zemřelo 263 lidí. Na vině jsou řidiči, kteří se nevěnují řízení, jezdí moc rychle nebo opilí a pod vlivem drog. Právě u lidí řídících pod vlivem alkoholu nebo drog chtějí policisté přitvrdit. Na Slovensku musejí opilci vyměnit vůz za odvykací léčbu, takový postup by se v budoucnu mohl objevit i v Česku.

Alkohol za volantem registrují policisté podle vlastních slov mnohdy u recidivistů. Úřady se proto poohlíží po slovenském modelu, u východních sousedů totiž zavedli velmi tvrdé tresty pro řidiče, kteří sednou za volant po vypití alkoholického nápoje. V minulosti měli na silnicích velký problém, dnes ovšem mohou opilce na silnici postihnout pokutou 16 tisíc korun a především – po odebrání řidičského oprávnění musí provinilec na vyšetření k psychologovi.

Tvrdá opatření proti řidičům pod vlivem alkoholu se Slovákům vyplatila

Během sezení psycholog určí míru závislosti řidiče na alkoholu potažmo na drogách, a pokud se toto prokáže, pak musí řidič na minimálně tříměsíční léčbu. Následně je po dva roky pod dohledem. Když se závislost neprokáže i tak řidiče čeká dvanáct hodin terapeutických sezení. „Z čísel, která máme k dispozici, se nám ukazuje, že došlo k poklesu o 30 procent,“ komentuje praxi slovenský dopravní psycholog Karol Kleinmann.

Události: Na Slovensku na alkohol za volantem zabírá léčba (zdroj: ČT24)

Jeho kolegyně Vlasta Rehnová soudí, že jde o nápor na motivaci provinilce. Patří k nim už fakt, že mají potíže, to je velký motiv, navíc je stojí peníze. Jedním z alternativních trestů by pak mohl být tzv. alkoholový zámek, který mají v Rakousku. Auto řidič nenastartuje, dokud je opilý.

Nehod zapříčiněných opilým řidičem ubývá

Na silnicích zemřelo v první polovině letošního roku při závažných dopravních nehodách o dva lidi méně než ve stejném období v minulém roce. Celkem si nehody podle statistik vyžádaly 263 životů. Zatímco počet úmrtí klesl jen nepatrně, větší posun k lepšímu zaznamenala dopravní policie u počtu těžkých zranění. Těch bylo v letošním prvním pololetí celkem 1111, což bylo meziročně o 219 méně.

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří nevěnování se plně řízení. U závažných nehod nicméně dominovalo nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky. Druhou nejčastější příčinou závažných nehod je vjetí do protisměru. Množství nehod způsobených pod vlivem alkoholu nicméně v posledních letech klesá, za letošní první pololetí ale narostl počet pozitivních testů na drogy.

Jak správně sedět za volantem - Infografika
Zdroj: ČT24