Podruhé už 150 na dálnicích přes poslance neprojde

Praha – Na vybraných českých dálnicích se rychleji jezdit nebude. Se změnou na 150 kilometrů v hodině sice souhlasili poslanci, u senátorů ale narazila. A kritizuje ji i prezident Miloš Zeman, který by návrh vetoval. Poslanci se proto podle svých slov rozhodli, že v druhém kole už zvýšení rychlosti na dálnicích prosazovat nebudou a ponechají ji na současných 130 kilometrech v hodině.
Video Události: Na českých dálnicích se zatím 150 km za hodinu jezdit nebude
video

Události: Na českých dálnicích se zatím 150 km za hodinu jezdit nebude

Sněmovna schválila vyšší rychlost na dálnicích na konci dubna. Zvýšení rychlosti mělo být možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy na úsecích s kvalitním povrchem. Signalizovat jej měly elektronické značky. Mezi vhodné úseky patřila například dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží.

V polovině června ale zvýšení rychlosti odmítla horní komora sněmovny. Senátoři v novele ponechali zvýšení rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy, zejména čtyřproudých. Mohlo by jít o silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Mostem a Chomutovem.

Vedle vyšší rychlosti na dálnicích ale z novely se souhlasem ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) vyňali oprávnění dopravní policie mít poslední slovo při úpravě místních komunikací, o které se starají obce. Naopak přes Ťokův nesouhlas zbavili obce povinnosti starat se o silniční vegetaci podél místních cest bez ohledu na vlastníka příslušného pozemku.

Senátní návrh novely o dálnicích
Zdroj: ČT24

Návrh tak leží znova na stolech poslanců, kteří o něm budou hlasovat v září. Podle jejich současných vyjádření ale 150km rychlost na dálnicích podruhé už nepodpoří:

  • „Myslím si, jakkoliv o tom ještě povedeme debatu, že většina klubu sociální demokracie se kloní k senátnímu návrhu,“ uvedl předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček (ČSSD).
  • „Pokud jsou další doprovodné pozměňovací návrhy racionální, tak se přikloníme k podpoře senátního návrhu,“ říká místopředseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát.
  • „U nás 150, alespoň u většiny mých kolegů a kolegyň, neprojde,“ potvrzuje předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik.

Prezident rychlejší dálnice nechce

I kdyby novela prošla i podruhé poslaneckou sněmovnou, narazila by na prezidentské veto. Miloš Zeman totiž návrh dlouhodobě kritizuje. „Jednak ta rychlost bude samozřejmě vyšší. Za další je to administrativní zátěž, která způsobí to, že se budou utrácet peníze za nové dopravní značky. A také stav silnic není dobrý,“ uvedl prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.

A právě kvůli vetu by se schvalování novely o nějaký čas protáhlo. „Právě z těchto důvodů, že by ten zákon mohl nabrat zpoždění, tak předpokládám, že najdeme u nás v klubu většinovou shodu na to, abychom podpořili ten senátní návrh,“ dodává předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek.

Česko tak nebude mít druhé nejrychlejší dálnice v Evropě – po Německu, kde není rychlost plošně omezená - a zůstane mezi těmi jako je Francie, Slovensko a Dánsko, kde se jezdí mezi 120 až 130 kilometry v hodině.