Nový jízdní řád už platí, pozor na změny

Praha – Začaly platit nové jízdní řády veřejné dopravy. Nejvíce pocítí dopad změn cestující na železnici, ale na úpravy se musí v některých regionech připravit také lidé, kteří využívají místní autobusy, změny se dotknou také MHD ve velkých městech. České dráhy také zavádějí nový tarif, který pro všechny cestující znamená dražší cestování, například pro skupiny zdraží vlaky velmi výrazně.

Nejvýrazněji pocítí změnu jízdních řádů cestující v Pardubickém kraji. Ten letos v největší míře ruší vlaky, zcela dnes umlkl provoz na několika lokálkách zejména na Králicku. Zrušené železniční linky ale jsou nahrazeny autobusovými. Vše souvisí se zavedením integrovaného dopravního systému, který umožňuje lidem cestovat regionálními vlaky i autobusy na jednu společnou jízdenku, ta jim navíc umožňuje jezdit i po Královéhradeckém kraji.

O významných změnách v jízdních řádech vás zpravodajský portál ČT24 průběžně podrobně informoval, souhrn největších úprav na železnici naleznete zde, informace o novém tarifu ČD zde, podrobnější informace k zavedení IDS v Pardubickém kraji potom zde.

Cestující, kteří přijdou na nádraží, ale mohou spíše než dlouho připravované zrušení některých spojů překvapit drobné úpravy v provozu těch, které zůstávají. Například rychlíky z Prahy do Plzně teď jezdí o tři minuty dříve než v grafikonu, který platil ještě včera, naopak Eurocity do Brna jezdí o tři minuty později. V orientaci s odjezdy vlaků na nejvýznamnějších linkách může pomoci následující přehled:

ODJEZDY DÁLKOVÝCH VLAKŮ V PRACOVNÍ DNY

R Brno – Jihlava – Č. Budějovice:

  • z Brna v lichou hodinu v HH:20; v provozu 7:20–17:20, v 19:20 jen do Jihlavy, v 9:20 jen o prázdninách
  • z Jihlavy do Č. B. v lichou hodinu v HH:25; 5:25–17:25 a 19:34, v 11:25 jen o prázdninách
  • z Č. Budějovic v sudou hodinu v HH:10; 4:10–16:10, v 18:10 jen do H. Brodu, v 10:10 jen o prázdninách
  • z Jihlavy do Brna v sudou hodinu v HH:39; 6:39–18:39, ve 12:39 jen o prázdninách

R Brno–Ostrava přes Vyškov:

  • z Brna každou hodinu v HH:02; 5:02–21:02, nejede ale v 8:02, 10:02, 20:02
  • z Ostravy v sudou hodinu v HH:39, v lichou v HH:45, ale ve 4:34 a 6:34; v provozu 4:34–20:39, nejede 9:45, 11:45, 19:45

R Plzeň – České Budějovice:

  • z Plzně v sudou hodinu v HH:03; 6:03–20:03, ve 20:03 jen v pátek
  • z Č. Budějovic v sudou hodinu v HH:01; 6:01–20:01, ve 20:01 jen v pátek

EC/IC Praha–Brno:

  • z Prahy každou hodinu v HH:42; 4:42–19:42, též rychlíky v lichou hodinu HH:51 a 21:03 a Euronight v 0:05
  • z Brna každou hodinu v HH:40; 5:40–20:40, též rychlíky v sudou hodinu HH:48 (14:45, 16:45, 18:45) a 4:31 a Euronight v 1:00

EC/Ex Praha–Olomouc(–Ostrava/Vsetín/Přerov):

  • z Prahy každou hodinu v HH:17; 4:17–20:17
  • z Olomouce do Ostravy v sudou hodinu v HH:44; 6:44–22:44
  • z Ostravy do Prahy v sudou hodinu v HH:13, ale v 3:46, 4:02, 6:06; 8:13–20:13
  • z Olomouce do Prahy v sudou hodinu v HH:19, v lichou hodinu v HH:17, ale v 4:56, 5:16; 6:19–21:17

SC Praha–Ostrava:

  • z Prahy v lichou hodinu v HH:12; 5:12–19:12, též v 16:12 a 18:12
  • z Ostravy v lichou hodinu v HH:41; 5:41–19:41, též v 4:41 a 6:41

IC Regiojet Praha–Ostrava:

  • z Prahy v lichou hodinu v HH:33; 7:33–17:33, nejede v 9:33
  • z Ostravy v 5:33, a v sudou hodinu v HH:44; 8:44–18:44, nejede v 10:44

R Praha – České Budějovice:

  • z Prahy každou hodinu v HH:16; 5:16–22:16, ale nejede v 10:16, 21:16
  • z Č. Budějovic každou hodinu v HH:04; 4:04–20:04, ale nejede v 11:04

Ex/R Praha–Plzeň:

  • z Prahy každou hodinu v HH:07; 5:07–21:07 a 23:29
  • z Plzně každou hodinu v HH:08; 4:08–20:08 a 21:11

EC/R Praha – Ústí nad Labem:

  • z Prahy každou hodinu ve HH:29 (- 2 min)
  • z Ústí nad Labem každou hodinu v HH:13 (nemění se)

Česká železnice přišla s novým jízdním řádem o jednu legendu. Vlak se jménem Ostravan jezdil z Prahy do Ostravy už od roku 1947, jednalo se tak o nejdéle používaný název vlaku. V historii na něm byla k vidění velmi zajímavá vozidla, například původně německé předválečné jednotky typu Köln, motorové jednotky Ganz či experimentální dieselová lokomotiva známá pod přezdívkou „Kyklop“. Ta vlak zkušebně vodila v době, kdy už běžně jezdil s elektrickými lokomotivami, a přesto stíhala jízdní doby. Spoj v časové poloze dosavadního Ostravanu nezanikl, nově však nese název Silesia – ten rovněž patří k české (a polské) železniční tradici.

Vlakem s nejdelší trasou zůstává rychlík Vltava (1 643 kilometrů na trase Bohumín–Varšava–Minsk–Moskva; všechny vozy jsou navíc kurzové, ty, které jedou z Prahy, tak najedou 2 007 kilometrů), z denních spojů potom Vindobona (1 507 kilometrů na trase Villach–Vídeň–Praha–Berlín–Hamburk). Je pozoruhodné, že zatímco Vindobona ujede celou trasu za 18 hodin a 22 minut, Vltava potřebuje na trasu zhruba o sto kilometrů delší 29 hodin a 22 minut.

Reportáž Barbory Straňákové (zdroj: ČT24)

Dálkové mezistátní vlaky jezdí v novém jízdním řádu z Česka nejdále na západ do Amsterdamu (Euronight Phoenix), na sever do Hamburku a Štětína (Eurocity Johannes Brahms a Vindobona resp. Alois Negrelli), prostřednictvím přímých vozů dokonce až do Kodaně a také Petrohradu. Na východ dojedou cestující nejdále do Moskvy, denní vlaky je ale nedovezou dále než do Košic (expres Košičan). Nejvzdálenější jižní destinací je Bělehrad (Eurocity Avala), v letní sezoně se cestující dostanou prostřednictvím přímých vozů také do bulharských letovisek Varny a Burgasu. Uvažovaný lůžkový vůz do Instanbulu však jezdit nebude. Bez přestupu je tak v novém jízdním řádu možné dojet vlakem až do třinácti zemí (Bělorusko, Bulharsko, Dánsko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Srbsko, Švýcarsko, Ukrajina).