Ostrava – V kauze údajné korupce kolem nákupu nákladních vozů Tatra pro armádu policie v nejbližší době obviní dvě osoby. Podle informací České televize jsou jimi bývalý ministr obrany Martin Barták a Michal Smrž, podnikatel, který zajišťuje zbrojní zakázky. Policie je obviní kvůli údajné korupci, která měla doprovázet nákup vozů Tatra pro českou armádu. Prověřování případu dnes skončilo, s tím i činnost speciálního týmu Tatra, potvrdil žalobce Krajského státního zastupitelství v Ostravě Dušan Táborský. Policie už obvinění rozeslala. Další informace uvolní až ve chvíli, kdy si je oba obvinění převezmou.
ČT: V korupční kauze Tatra bude obviněn exministr Barták
Hned jako první se do hledáčku policie dostal exministr Barták. Později experti na finanční kriminalitu začali prověřovat i představitele společnosti Praga Petra Ptáčka a podnikatele zajišťujícího zbrojní zakázky Smrže. Informace o dvou obviněních potvrdil i mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej. „Mohu potvrdit, že k dnešnímu dni končí činnost pracovního týmu Tatra. Navíc i to, že z pokynu dozorujícího státního zástupce bude pracovníky ostravské expozitury vydáno usnesení o zahájení trestního stíhání proti dvěma osobám,“ uvedl mluvčí.
Barták: Budu se bránit právní cestou nejrazantnějším možným způsobem
Podle ředitele protikorupčního útvaru Tomáše Martince byl speciální tým zřízen v říjnu loňského roku, svou činnost tak uknočil zhruba po roce: „V rámci prověřování, které se týkalo trestného činu přijímání úplatku, pracovníci týmu společně se státním zástupcem dospěli k názoru, že byl spáchán konkrétní trestný čin a je tu odůvodnění, aby bylo sděleno obvinění konkrétním osobám.“
Martin Barták pro ČT: „Bude-li proti mně zahájeno trestní stíhání, což mi zatím není známo, budu se bránit právní cestou nejrazantnějším možným způsobem. Doložím, že celá záležitost je od začátku výrazně nestandardní a provázena celou řadou účelových pochybení.“
Policie se údajnou korupcí zabývá od loňského listopadu. Tehdy bývalý americký velvyslanec v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss Mladé frontě Dnes řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Barták miliony dolarů za to, že Tatra už nebude mít problémy s armádní zakázkou. To potvrdil i Cabanissův kolega Duncan Sellars, který se rovněž zúčastnil rozhovoru s Bartákem. Barták ale od počátku tvrdí, že jde o vykonstruovanou záležitost. „Je to lež a já pevně věřím, protože žijeme v právním státě, že orgány činné v trestním řízení v co nejkratší době naprosto prokáží nesmyslnost tohoto tvrzení,“ řekl ČT před rokem v reakci na článek MF DNES.
V pozadí všeho byl podle žalobce Táborského údajně zájem společnosti Praga. S Tatrou spolupracovala jako subdodavatel automobilových dílů – náprav a převodovek. V polovině prosince 2006 Tatra podepsala s ministerstvem obrany smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel za 2,7 miliardy korun. O několik měsíců později ale severomoravská automobilka ukončila kvůli údajně nekvalitním dodávkám dílů spolupráci s Pragou.
„Tatra se subdodavatelem vypověděla smlouvu. Firma se ale cítila ukřivděna a snažila se vrátit do hry,“ řekl Táborský. Dodal, že Praga mohla na dodávkách Tatry pro armádu vydělat stamiliony korun. Po ukončení spolupráce se Tatře dodávky armádě začaly zadrhávat. A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých prý Barták v USA mluvil.
V této souvislosti manažery Tatry postupně kontaktovali tři lidé. Kromě Bartáka, který o problematické zakázce jednal během oficiální návštěvy USA, i představitel Pragy Ptáček. Třetím podezřelým je pak majitel zbrojařské firmy MPI Group a Bartákův známý Michal Smrž. Šéf Tatry Ronald Adams už dříve řekl, že jej navštívil prostředník „někoho vysoce postaveného“ a chtěl v souvislosti s nákupem tatrovek pro armádu úplatek pět milionů dolarů.