Trať Norimberk-Praha bude evropskou páteřní komunikací

Praha – Železniční trať mezi Norimberkem, Domažlicemi a Prahou nakonec bude zahrnuta do soustavy evropských páteřních komunikací TEN-T. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nové rozhodnutí Evropské komise uvítala. Na této takzvané jižní větvi III. tranzitního koridoru předběžně počítá s modernizací do roku 2017. Rozhodnutí komise by ale mohlo všechno urychlit.

V původním předběžném návrhu soustavy evropských páteřních komunikací (Core Network) se s žádnou železniční tratí přes Česko nepočítalo a tuzemské železniční projekty byly zařazeny mezi doplňkové evropské trasy. Změnu postoje na středečním setkání s bavorským protějškem Horstem Seehoferem ocenil i předseda vlády Petr Nečas s tím, že jde o významný impulz pro rozvoj česko-bavorské dopravní infrastruktury.

„Jedna věc jsou politická prohlášení a jiná věc je, abychom poté dostali nějaké zadání, jakým způsobem na tom máme pracovat,“ řekl mluvčí státní společnosti Pavel Halla. Otázkou tak zůstává financování případné modernizace, o kterém by mělo rozhodnout ministerstvo dopravy, případně vláda, která by mohla navýšit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V současném programovacím období evropského Operačního programu doprava (OPD I.) nejspíš žádné nevyužité prostředky pro stavbu nalézt nepůjde, dodal.

V roce 2012 a 2013 SŽDC dokončí velké stavby na III. tranzitním koridoru, například úsek mezi Smíchovem a Berounem, a poté by se mohlo začít se stavbou na této jižní větvi. Současný plán modernizace počítá s rozšířením jednokolejné trati na dvě koleje pro maximální rychlost do 200 kilometrů v hodině a rovněž s elektrizací celého úseku.

Podle ředitele Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Petra Šlegra jsou ale současné plány SŽDC nedostatečné. Nová trať mezi Plzní a Bavorskem má podle něj šanci hrát roli významného tranzitního spojení mezi východní a jihozápadní Evropou. Kvůli vhodným terénním podmínkám je zde navíc možné postavit vysokorychlostní trať umožňující průjezd maximální rychlostí do 300 kilometrů v hodině a stávající dráhu ponechat pro regionální spoje. Vysokorychlostní varianta by navíc byla údajně lacinější než modernizace existující trati. SŽDC podle CEDOPu při modernizaci počítá s investicí 28 miliard korun, kdežto výstavba nové rychlodráhy by stála 24 miliard.

Vydáno pod