Vládci nebes se snesli do Prahy

Setkání titánů zažili návštěvníci ruzyňského letiště. Na největších světových letištích bývá sice setkávání největších dopravních strojů běžné, na Letišti Václava Havla v Praze bylo ale vůbec poprvé možné současně spatřit zástupce největších typů Airbusu i Boeingu. Společnost Emirates totiž k pátému výročí své linky Dubaj–Praha mimořádně poslala Airbus A380, zatímco Korean Air zahájil pravidelný prázdninový provoz Boeingova jumba ve verzi 747-400. Odpoledne se tak na letišti ocitla obě obří letadla naráz.

Pražské letiště je sice největší v Česku, dokonce i v celé visegrádské skupině, ale živí ho především vnitroevropské linky. Dálková letadla do Prahy posílá pouze hrstka společností, denně přitom přilétá pouze velké letadlo od Emirates. Kromě Dubaje je možné spatřit denně letadlo do Soulu, avšak na lince se střídají Korean Air s ČSA. Pouze na letní sezonu omezila svoji newyorskou linku Delta, pravidelnými hosty jsou potom ještě postarší dálkové airbusy Iran Air, které mají v Praze technické mezipřistání na letech do západní Evropy. I z této hrstky se však podařilo na první červencový den připravit unikátní setkání. Došlo k němu před půl pátou odpoledne, když na dráhu 06 dosedl velký Boeing. Obří Airbus se v té době teprve připravoval na zpáteční let do Dubaje.

Vzdušný doubledecker...

Emirates jsou sice největším světovým provozovatelem airbusů A380, pražská linka ale tento stroj nenaplní. Jeho mimořádné nasazení souvisí s výročím – před pěti lety poprvé přiletěl stroj Emirates do Prahy. Tehdy to byl Airbus A330, nyní pravidelně létá podstatně větší Boeing 777-300. Největší z airbusů přistál podle letového řadu před půl druhou odpoledne, přilétal přes Unhošť na dráhu 06. Na letišti ho uvítala vodní slavobrána, poté již zamířil ke stojánce nedávno rozšířené tak, aby bez zdržení odbavila i dvoupalubová letadla.

Na první pohled je největší airbus charakteristický právě dvěma palubami v celé délce, cestující na dolní palubě potom zaregistrují především mohutné křídlo, přes které většina z nich nevidí téměř nic jiného. Není divu, konkrétně při uspořádání interiéru, které používá Emirates, sedí přímo nad nosnými plochami cestující zhruba ve dvaceti řadách z čtyřiceti, které na spodní palubě jsou. Dubajská aerolinka přitom zvolila variantu, kdy je na spodní palubě výhradně ekonomická třída, zatímco nahoře sedí cestující z první a business třídy. S poměrně velkým rizikem výhledu z okna pouze na křídlo souvisí fakt, že A380 sice je podle řady parametrů největším, není však nejdelším dopravním letadlem. Nejenže zaostává za současným největším Boeingem 747-8 i 777-300, delší letadlo již vyráběl i samotný Airbus v podobě typu A340-600.

Vedle úctyhodných parametrů mají A380 ambici být nejluxusnějším linkovým letadlem. Šíře jeho trupu umožňuje umístění velkorysé první třídy. Unikátem je sprcha v první třídě, běžně se lze v A380 na horní palubě setkat i s barem. Na druhé straně v ekonomické třídě se zatím v A380 sedí na spodní palubě v uspořádání 3+4+3 a na stole je i možnost výroby airbusů se sezením 3+5+3. Jsou ale naopak i dopravci, kteří nabízejí části cestujících v ekonomické třídě sezení v uspořádání 2+4+2. To je k dispozici na horní palubě, kde však bývá ekonomických sedadel pouze malé množství a nabízí je pouze část majitelů A380, ovšem jsou mezi nimi i všichni tři jejich evropští provozovatelé – British Airways, Air France a Lufthansa, byť ta pouze v některých strojích.

Ve světě dnes létá více než 150 airbusů A380, výrobce ale ještě má objednávky na dvojnásobek. Emirates mají 60 kusů, což je zdaleka největší flotila, která se navíc má ještě více než dvakrát rozrůst. Nejdéle ale slouží dvoupalubový airbus u Singapore Airlines, které ho zařadily do provozu v roce 2007. Prvním evropským provozovatelem byla Air France (2009). Z evropských dopravců kromě Air France zařadily obří airbusy do své flotily ještě British Airways a Lufthansa, objednávky potom Airbus má od Virgin Atlantic a ruského Transaera. Není bez zajímavosti, že typ A380 neprovozuje ani neobjednal žádný americký dopravce.

Airbus A380 přilétěl do Prahy již potřetí. Jako první ho prezentovala Lufthansa v roce 2011 během oslav 45 let působení v Československu, loni potom přiletěl v barvách Koreanu. 

... versus královna nebes

Téměř s půlhodinovým předstihem oproti letovému řádu se na plochu Letiště Václava Havla snesl modrý Boeing 747. Ten sice je v Praze častějším hostem než mohutný airbus, ale v dopravní konfiguraci se zde oba velikáni nebes ještě nesetkali. Premiéra měla být čtvrthodinová, vzhledem k rychlé cestě ze Soulu se ale protáhla.

Jumbo ve verzi 747-400 posílá pravidelně každé léto do Prahy Korean a se začátkem prázdnin začíná nyní i jeho letošní provoz. V Ruzyni byli vidět i zástupci předchozích generací, to ale jenom při výjimečných příležitostech. Pravidelným hostem naopak bývá nákladní Boeing 747 z Číny.

Profil letadla, kterému se familiérně přezdívá jumbo, je ale také známo jako queen of the skies – královna nebes – se na první pohled liší od robustního airbusu. Typický je pro něj "hrb", který učinil z boeingu 747 první a na dlouhou dobu jediné dopravní letadlo se dvěma palubami pro cestující. První generace měly horní palubu jenom maličkou, zprvu sloužila jako salonek, od verze 300 je však již prodloužená. Podobně jako u A380 obvykle slouží cestujícím z dražších tříd, zpravidla business. Původní jumba byla zcela přelomová letadla nejenom nevídanou délkou či dvěma palubami, ale také uspořádáním interiéru se dvěma chodbičkami. Jestliže Boeing 707 či Douglas DC-8 měly středovou chodbičku se třemi sedadly na každé straně, v typu 747-100 i následujících náhle bylo standardem v ekonomické třídě uspořádání 3+4+3.

Čtvrtá generace jumba, tedy typ 747-400, přišla s moderní avionikou se skleněným kokpitem a zájem o ni (vyrobeno téměř 700 kusů) hravě překonal dosavadní čísla, dopravci jich odebrali více než všech předchozích generací dohromady. Prvním provozovatelem typu 400 byla americká společnost Northwest Airlines, nejpočetnější flotilu však měly British Airways. V současnosti jsou ale jumba čtvrté generace již na ústupu. Jako jejich nástupce nabízí Boeing jednak typ 777-300, ale také vylepšenou královnu nebes typ 747-8, který je seattleskou odpovědí na A380 a přejal mnoho prvků využitých v dreamlinerech.

Přesto klasických -400 létají na světě ještě stovky, a kdo plánuje cestu s ohledem na typ, může se na jeho palubu snadno dostat na kterémkoli kontinentu s výjimkou Antarktidy. Většina dopravců své 747-400 navíc opakovaně modernizovala, zpravidla se tedy cestující dočkají moderních sedadel se vším všudy včetně zábavních obrazovek a komfortu odpovídajícího současným kritériím v jednotlivých třídách. V některých ohledech ale již čtvrtá generace jumba svůj věk nezapře.

Přestože jde o zástupce dvou generací obřích letadel, má každé z nich své nezaměnitelné kouzlo. Až se v Ruzyni setkají, budou všechny oči patřit jenom jim.