Novela zákona o EIA může protáhnout přípravy staveb až o rok

Přípravu stavby až desítek nových komunikací přerušila novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Podklady musí silničáři zpětně dodat i tam, kde posudek EIA úřady už dříve projednaly. Města a obce se obávají průtahu řízení. Někde už úřady oznámily odklad až o rok.

Stavba dálnice
Zdroj: ČTK Autor: Luboš Pavlíček

Stavební řízení se prodlouží například u obchvatu Frýdku-Místku. Ministerstvo dopravy oznámilo přerušení jednoho z řízení až na rok. U spojky mezi R48 a rozestavěnou silnicí I/11 zase prodloužil lhůtu krajský stavební úřad. Přerušení řízení hrozí i dalším stavbám. Jde například o pražský okruh nebo modernizaci dálnice D1.

Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Tu si vyžádala Evropská komise, podle které původní zákon neodpovídal unijním směrnicím. "Pokud bychom to neudělali, hrozilo nám, že ztratíme možnost čerpání evropských fondů v řádech stovek miliard korun," vysvětluje ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Video EIA zpomaluje stavbu silnic
video

EIA zpomaluje stavbu silnic

Silničáři tak nově musí ministerstvu životního prostředí prokázat, že se od schválení původního posudku EIA projekt nezměnil. "Jedná se o desítky staveb, ale my se je snažíme vyřizovat podle toho, které jsou nejblíže stavebnímu povolení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle silničářů hrozí zpoždění právě hlavně tam, kde už je vše ostatní hotovo, a čeká se jenom na verdikt ministerstva životního prostředí. Resort ale obavy mírní. "Od okamžiku, kdy nám stavebník, investor, žadatel, dá přehled změn projektu, budeme posuzovat projekt do 30 dnů," tvrdí Brabec.