Nezlom vaz! Kampaň varuje před fatálními následky letních radovánek

I tak banální situace, jako je skok do vody, může pro člověka znamenat fatální následky; po pádech z výšky a dopravních nehodách je šipka třetí nejčastější příčinou poranění míchy. Před riziky letních radovánek nyní varuje kampaň Banal Fatal, kterou spustilo tuzemské sdružení paraplegiků.
Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/Julian Stratenschulte
Video Čermák: Nejde o špatný odraz. Blbost je vůbec skákat
video

Čermák: Nejde o špatný odraz. Blbost je vůbec skákat

K úrazu míchy v České republice dochází téměř každý druhý den (150 případů za rok) a jedním z možných důsledků jsou celoživotní zdravotní problémy včetně ochrnutí. Jako rizikové období se jeví zejména léto, a to nejen kvůli motorismu, ale i kvůli koupání, protože skoky do vody nesou na počtu poranění míchy nezanedbatelný podíl. Česká asociace paraplegiků zároveň upozorňuje, že mohou mít i nejvážnější následky – při úderu hlavy o dno může dojít k poranění krční páteře a ochrnutí dolních i horních končetin.

  • Tetraplegie (kvadruplegie): Poškození míchy v krční oblasti způsobí částečnou ztrátu pohyblivosti horních končetin a úplnou ztrátu pohyblivosti těla a dolních končetin s potížemi při dýchání a kašlání.
  • Paraplegie: Poškození míchy v oblasti zad způsobí částečnou ztrátu pohyblivosti těla a úplnou ztrátu pohyblivosti dolních končetin.

Ředitelka asociace Alena Jančíková v této souvislosti zdůrazňuje, že rizikem není jen neznámá voda; jako příklad uvádí loňský případ paraplegika, který po deseti letech koupání v téže řece ochrnul, protože při skoku do vody narazil hlavou o nově naplavené dřevo. I z těchto důvodů proto asociace (v partnerství s Českou televizí) rozjela informační kampaň Banal fatal, která má občany před nebezpečím nepromyšleného jednání varovat. Cílí zejména na mladistvé.

Nebezpečí facebookového lajku

„Částí kampaně jsou přednášky na základních a středních školách po celé republice, jejich součástí je přehrání videí a debata,“ uvádí herec a někdejší kaskadér Hynek Čermák, který se na informační kampani podílí. „Ze začátku se smějí, že se dívají na videa, kde se někomu něco nepovedlo – v polovině přednášky jim začíná docházet, o co běží, že nejde o to, že se člověk při skoku do vody špatně odrazil nebo málo rozeběhl, ale že byla blbost to vůbec dělat - třeba z důvodů, jako je hec kamarádů nebo touha po lajku na Facebooku.“

Podle Čermáka by kampaň neměla končit s letošním létem, ale naopak běžet co nejdéle. Zároveň usiluje o to, aby se prevence promítla i do osnov; argumentuje tím, že jedním z problémů je špatná fyzická kondice náctiletých, kterou by mohly změnit hodiny tělocviku.