Lovcům nehod se do cesty postaví nouzové číslo pro řidiče

Praha – Po půl roce testování se konečně dostává Linka pomoci řidičů 1224 do ostrého provozu. Číslo zřídila Česká kancelář pojistitelů (ČKP), která tak chce řidiče ochránit před takzvanými lovci nehod. Tyto asistenční služby bez vyzvání vyjíždějí k nehodám a nabízejí opravy či zapůjčení náhradního vozu, jejich služby ovšem pojišťovny často hradí pouze částečně.

Pokud dojde k nehodě nebo k poruše, nemusejí už mít řidiči u sebe číslo na asistenční službu své pojišťovny ani zelenou kartu. Stačí, když vytočí linku 1224, kde operátorovi sdělí registrační číslo vozidla. Ten je pak přepojí přesně tam, kam je potřeba. „Z psychologického hlediska je nutné mít nějaký kontakt, který je jednoduchý a rychlý,“ dodává dopravní psycholog Michal Walter.

Poté, co je řidič už ve spojení s asistenční službou, dozví se, na co má v rámci pojištění nárok. „V rámci pojistky si předplatili asistenční služby a mají je buď zadarmo, nebo se slevou, tak proč by je nevyužili,“ uvedl prezident České asociace asistenčních společností Petr Bold. Pojišťovna také zařídí odvoz auta odtahovou službou.

Linka 1224 má ale vedle toho také ochránit řidiče před nekalými praktikami některých lovců nehod. Jen po Praze jezdí denně kolem devadesáti posádek. Informace o nehodách zjišťují na internetu a prostřednictvím svých dispečinků. „V drtivé většině případů nesdělí vystresovanému řidiči všechny souvislosti, všechny podmínky. Využijí, až zneužijí jeho stresu,“ uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kancelář pojistitelů.

Video Nouzové číslo 1224 spojí řidiče s asistenční službou
video

Nouzové číslo 1224 spojí řidiče s asistenční službou

„Každá firma funguje trochu jinak. V mnoha případech pomůžeme, tak jak by jim nikdo jiný nepomohl. Pojišťovna ne vždy zaplatí to, na co má člověk nárok,“ říká bývalý zaměstnanec právě jedné z nesmluvních asistenčních služeb.

Číslo 1224 bude přímo na zelené kartě

Jednotnou linku od listopadu použilo 7500 volajících, jde zatím jen o zlomek všech telefonátů asistenčním službám, uvedl Hradec. Podle něj ale počet telefonátů na jednotnou linku výrazně stoupá spolu s tím, jak pojišťovny nahrazují původní telefonní čísla na asistenční služby uvedená na zelených kartách tímto jednotným číslem.

Nová linka bude v provozu nepřetržitě. Minuta hovoru vyjde na tři až pět korun, cena bude záviset na typu operátora. Podle mluvčího ČKP Aleše Povra není linka pomoci řidičům určena pro dlouhé hovory. Asistenční služba jen zjistí rozsah a místo nehody a na místo vyšle pomoc, hovor by se tak neměl řidičům prodražit. Řidiči mohou na číslo volat z celé České republiky, ze zahraničí ale nefunguje – zde budou řidiči potřebovat kontakty ze zelené karty.