Vlaky na letiště pojedou přes Dejvice, nezůstanou zcela pod zemí

Praha – Železniční trať z ruzyňského Letiště Václava Havla do centra Prahy povede směrem na Dlouhou Míli ke kladenské trati, po které vlaky pojedou přes Veleslavín a Dejvice na Masarykovo nádraží. V Dejvicích nejspíše bude trať částečně zahloubená. Variantu za 18 miliard korun preferuje ministerstvo dopravy po letech sporů a váhání, kdy připadalo v úvahu i napojení na trať Pražského Semmeringu či trasa přes Dejvice, ale s úplným zahloubením. Tu preferuje Praha 6. Kvůli námitkám radnice by pražská primátorka uvítala, kdyby se nejprve stavělo v místech, kde žádné spory o trase nejsou.
Zahájení železničního provozu
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Stavba železniční trati k osobním terminálům největšího letiště v Česku půjde ruku v ruce s rekonstrukcí zastaralé trati do Kladna, na kterou se napojí. Radnice Prahy 6 minulý pátek oznámila, že chce, aby trať vedla mezi Dejvicemi a Veleslavínem výhradně pod povrchem. „S ohledem na historii projektu, znalost místních poměrů a stav přípravy považujeme za nejvhodnější plně podpovrchovou variantu,“ uvedla místostarostka Petra Kolínská (SZ). S tím ale ministerstvo dopravy, které posvětilo rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty, nepočítá. Tunelem by po rekonstrukci kladenské trati měly jezdit vlaky ve Stromovce, v Dejvicích a Veleslavíně by mělo být několik tunelů, nikoli však úplné zahloubení.

O trase jednal ministr dopravy Dan Ťok s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (oba nestr. za ANO) a premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí,“ odmítl ministr možnost úplného zahloubení trati. I mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský již dříve označil plně zahloubenou variantu trati za ekonomicky neefektivní.

Předpokládané parametry modernizované tratě do Kladna s odbočkou na letiště

  • Dnes je železniční trať uvedená v jízdním řádu pod číslem 120 jednokolejná a neelektrizovaná. Maximální rychlost, kterou zde mohou vlaky jezdit, je 80 km/h. Stáří trati navíc komplikuje provoz moderních vozidel s elektrickým vytápěním.
  • Po modernizaci bude trať elektrizovaná, dvoukolejná a rychlost se zvýší na 100 km/h, dostane také moderní zabezpečovací zařízení. Bude možné nasadit kapacitnější vozidla a významně zrychlit provoz.

Primátorka Krnáčová by ale chtěla s městskou částí jednat. Stavba by podle ní měla začít v oblasti u letiště, kde žádné spory o trasu po konečném rozhodnutí ministerstva dopravy již nejsou. Zbude tak čas na další jednání o situaci v Dejvicích. Modernizace trati a stavba odbočky ale i bez úplného zahloubení bude stát nejméně 18 miliard korun. Hotová má být do roku 2023.

Letiště Václava Havla tak bude mít osmileté zpoždění oproti Letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Na letiště s nesrovnatelně slabším provozem jezdí díky investici Moravskoslezského kraje vlaky od letošního jara. Osobní železniční doprava na letiště je přitom ve větších evropských městech standardem, a to nejenom západně od bývalé železné opony. Vlakem je možné k letištním terminálům dojet i ve Varšavě, Vilniusu, Moskvě nebo Drážďanech.