Evropská komise se má brzy vyjádřit k převodu nádraží

Evropská komise v příštích týdnech sdělí České republice, za jakých podmínek povolí převod nádraží mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jde přitom především o výši ceny, kterou bude Komise ještě pokládat za povolenou. Komise věc prověřuje přes rok a za současného stavu do chátrajících nádražních budov ČD nechtějí investovat. Nádraží, ve kterých se zastavil čas, jsou v Česku stovky.
Video Nádraží čekají na opravy, EK se má vyjádřit během týdnů
video

Nádraží čekají na opravy, EK se má vyjádřit během týdnů

Evropská komise by se podle ministra dopravy Dana Ťoka měla už záhy vyjádřit k převodu majetku. „Během 14 dní, tří týdnů by mohli takový dopis odeslat do České republiky. Nám by to dovolilo zahájit proces převodu nádraží,“ poznamenal ministr. Jeho úřad už od loňska chce od Evropské komise vyjádření, zda převod majetku ze státního dopravce na státní podnik nepředstavuje veřejnou podporu. O konkrétní výši budoucí ceny dnes Ťok nechtěl spekulovat, její určení bude podle něj věcí komise. Odhady ceny, za kterou by měla SŽDC budovy odkoupit, se nyní pohybují od čtyř miliard korun, dráhy původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek.

Okolí nádraží si město opraví, dovnitř ale nemohou

Na nástupištích stovek českých měst totiž současný stav vytváří velký kontrast. Nové a moderní vlakové soupravy staví u omšelých nádraží. Jedním z nich je nádraží v severočeském Mostě. Budova ze sedmdesátých let od svého vzniku doznala minimum změn. Městu se podařilo vylepšit dojem z návštěvy opravou prostor před halou. Radnice tuto rekonstrukci zaplatila ze svého rozpočtu. Za vchodové dveře už ale nemůže, tam její pravomoc nesahá. České dráhy, pod které zatím budovy spadají, se brání investicím do oprav, protože se očekává převod majetku pod Správu železniční dopravní cesty. Ta za současné situace ještě opravovat nemůže. Údržba tak vázne v posledním roce výrazně víc.

„Ten stav je bohužel velmi tristní,“ řekl náměstek SŽDC Tomáš Drmola. „Hrubý odhad je 8 miliard 200 milionů korun, které je potřeba do těch nejvíc frekventovaných nádraží investovat,“ dodal Drmola. V nádražních prostorech, jako je to mostecké, na první pohled zamrznul čas. V podobném stavu je třeba nádraží v Teplicích. Stavba z 19. století vypadá zvenčí špatně. Mezi několika vrstvami omítky a nátěrů prosvítají obvodové zdi. Jako velký problém to hodnotí i vedení města, k němuž směřují stížnosti cestujících. „My na to čekáme jako na smilování boží, protože doufáme, že se toho dráhy konečně chopí,“ uvedl teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS). Opravy potřebuje zhruba polovina z asi 1600 nádražních budov.