Zeman 150 na dálnici nechce, novelu vetuje

Prezident Miloš Zeman bude vetovat novelu zákona zvyšující povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic na 150 km/h. Rozhodnutí poslanců, kteří novelu schválili, označil za nezodpovědné.
Video Prezident proti 150 km/h na dálnicích
video

Prezident proti 150 km/h na dálnicích

Prezident proti 150 km/h na dálnicích

UK - 30. 4. 2015

Zeman kritizuje 150 na silnicích, návrh bude vetovat

„Budu tento zákon vetovat. Považuji za škodlivou jakoukoliv oběť lidského života, jakékoliv těžké a konec konců i lehké zranění,“ uvedl prezident při závěrečné tiskové konferenci po návštěvě Středočeského kraje. Podle Zemana je prokázané, že s vyšší rychlostí roste i počet nehod. „Rozhodnutí většiny poslanců proto považuji za nezodpovědné. Tvrzení, že je to v Německu, je sice hezké, ale podívejte se na německé silnice a srovnejte si je s českými,“ dodal. 

Ministerstvo dopravy s vyšší rychlostí nesouhlasilo. Zdůrazňuje proto, že by se stopadesátkou mohlo jezdit nanejvýš na nedávno postavených úsecích, jako je moravskoslezská D1 nebo jihočeská D3. Jinde to nepřipadá v úvahu zejména kvůli konstrukčním omezením – poloměru oblouků, stoupání, ale i materiálu, ze kterého je dálnice postavená. Zvýšit rychlost na 150 km/h bude navíc ve vytipovaných úsecích možné pouze tehdy, pokud to dovolí proměnlivé dopravní značky. Číslo 130 na nich zůstane, pokud bude pršet nebo bude špatná viditelnost.

Úseky, kde by se mohlo jezdit 150 km/h
Zdroj: ČTK

Dopravní policie považuje zvýšení rychlosti na dálnicích za riziko pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Skeptičtí jsou i experti. Jak upozornil Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT, české dálnice se stavěly na 120 či 130 km/h. „Povolit rychlost 150 je velmi nerozumné,“ zdůraznil. Více o názorech expertů si přečtěte zde.

Pokud by novela nakonec prošla, české dálnice by byly druhé nejrychlejší v Evropě – hned po německých, kde je plošně rychlost neomezená, může být však stanovena místní úpravou. V současnosti je rychlost omezená asi na polovině délky německých dálnic, část omezení souvisí s opravami, část je umístěna natrvalo, protože jsou úseky nepřehledné. Většina států od Francie po Slovensko a od Dánska po Bulharsko má pevné maximum 120 nebo 130 km/h, ve Skandinávii a Velké Británii ještě nižší. Vedle Německa je jedinou zemí, kde se může jezdit rychleji, Polsko se 140 km/h.