Rychlíkový Panter má z kolejí vyhnat další staré vagony

Ostrava – Škoda představila konečnou podobu své rychlíkové elektrické jednotky, kterou v ostravské vagonce objednaly České dráhy jako náhradu dožívajících starých vagonů. Nástupcem „koženky“ se mají stát pětivozové a třívozové soupravy odvozené od jednotek Regio Panter jezdících od roku 2011 na regionálních linkách v šesti krajích.

Osmimístné oddíly s lavicemi potaženými zašlou červenou koženkou mají nahradit jednotky s velkoprostorovým uspořádáním a celkem 200 (u tříčlánkové jednotky) nebo 350 (u pětičlánkové) místy k sezení. Interiér jednotek, které Škoda nazvala Inter Panter, ovšem vychází ze souprav pro regionální dopravu, nástup do nich proto sice je bezbariérový, nad podvozky je ale podlaha vyvýšená a cestující musí vystoupat po schůdcích. Ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák ovšem jednotku charakterizoval jako vlak určený ke kratším meziměstským cestám. „Jednotka je určena především pro meziměstskou dopravu, pro přepravní relace zhruba s dobou cestování do pěti hodin. Tomu odpovídá i vybavení,“ poznamenal.

Ačkoli jde pouze o vylepšené regionální soupravy, nabídnou cestujícím polohovatelné sedačky se sklopnými stolky. To je změna oproti předchozím nákupům ČD, které se v rekonstruovaných velkoprostorových vozech pro dálkovou dopravu a dokonce i v elitních soupravách Railjet spokojily se sedadly, jejichž polohu cestující nastavit nemůže. Nad tím se pozastavil i konkurent drah Radim Jančura. Vedle polohovatelných sedaček má komfort cestujících zvýšit wi-fi – i ta přitom v railjetech ČD zatím chybí – či automaty s občerstvením.

Nové jednotky začnou jezdit mezi Brnem a Olomoucí

Po představení rychlíkových Inter Panterů jej Škoda a České dráhy začnou připravovat k provozu. Ten by měl podle Michala Štěpána z vedení ČD začít letos na podzim. „Prvními pasažéry by pak mohli být cestující z Brna přes Břeclav do Olomouce,“ nastínil. Na této rychlíkové lince tak nové jednotky nahradí nedávno rekonstruované vagony, ty by se však poté měly přesunout na jiné rychlíkové linky, kde nahradí původní nerekonstruované rychlíkové vozy.

  • počet jednotek: 10 pětivozových, 4 třívozové
  • délka: 132 m/79 m
  • míst k sezení: 350/200, z toho 42/25 v 1. třídě
  • napájení: 3 kv ss a 25 kV 50 Hz

Upravená regionální jednotka není žádná novinka, používá ji Leo Express i ÖBB

Původně regionální elektrické jednotky uzpůsobené k dálkovému cestování čeští cestující již znají. Přišel s nimi soukromý dopravce Leo Express, který od roku 2012 jezdí mezi Prahou a Bohumínem, v současnosti zajíždí také do Starého Města u Uherského Hradiště a dokonce i Košic. Používá jednotky Stadler FLIRT. Název je zkratkou pro „Fast Light Innovative Regional Train“, tj. zhruba rychlý, lehký, inovující regionální vlak, po dosazení nových sedaček, jednodílných dveří a některých dalších prvků však slouží cestujícím až na bezmála devítihodinových cestách.

Vlak Leo Express na hlavním nádraží v Praze
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

V sousedních státech potom není výjimkou dlouhé cestování i v nijak neupravených vozidlech určených pro regionální dopravu. V Německu v minulém desetiletí na některých trasách zcela zanikla dálková doprava a regionální spoje ji dnes nahrazují – např. mezi Mnichovem a Řeznem či Pasovem. V Polsku je potom možné zažít mnohahodinovou cestu ve staré elektrické jednotce s plastovými sedadly napříč zemí. Rakouské spolkové dráhy zvolily cestu podobnou ČD a pro své vlaky stojící v hierarchii mezi regionálními spoji a rychlými railjety vybraly regionální jednotky Siemens Desiro Mainline s interiérem uzpůsobeným k delšímu cestování a méně častému zastavování. ÖBB si ostatně pro své meziměstské jednotky vybraly i stejný typ sedadel jako ČD pro Inter Pantery.