Stopadesátkou bez pokuty. Sněmovna schválila rychlejší dálnice

Praha – Na některých úsecích dálnic bude možné zvýšit nejvyšší povolenou rychlost až na 150 km/h. Schválila to sněmovna v novele zákona o pozemních komunikacích. Mělo by jít hlavně o nově vystavěné či zmodernizované části dálnic, které bude muset schválit ministerstvo dopravy. To se však k rychlejším dálnicím staví negativně. Také na vybraných silnicích první třídy by se mohla rychlost zvýšit z 90 na 110 km/h. Novelu musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident.

Zvýšení povolené rychlosti obsahuje schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ zdůraznil Adamec. Zvýšení rychlosti by mělo být možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy na úsecích s kvalitním povrchem. Signalizovat by jej měly elektronické značky. Jako příklad vhodných úseků uvedl Adamec dálnici D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží.

Úseky, kde by se mohlo jezdit 150 km/h
Zdroj: ČT24/ČTK

Zvýšení rychlosti by vždy muselo povolit ministerstvo dopravy, které se však k návrhu staví odmítavě. Ministr Dan Ťok (nestraník za ANO) zdůraznil, že dálnice jsou projektovány na rychlost 130 km/h nebo že by bylo nutné prodloužit připojovací pruhy. „Myslím si, že nedáváme dobrý precedent. Chtěli jsme zvýšit o 20 kilometrů rychlost na komunikacích první třídy, naším záměrem nebylo zvýšit rychlost na dálnicích na 150 kilometrů a doufám, že se to ve velké míře nerozvine,“ prohlásil ministr.

Kritika z ministerstva dopravy i policejního prezidia

Zvýšit na vybraných úsecích dálnic rychlost je scestné ve chvíli, kdy se Česká republika potýká s nárůstem počtu usmrcených při dopravních nehodách. Řekl to vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy Martin Farář. Trendem okolních zemí je podle něho naopak omezování nejvyšší povolené rychlosti. Vloni na českých silnicích zemřelo 631 lidí, meziročně o 48 více. Podle Faráře člověk ve vysoké rychlosti úplně jinak chápe vzdálenosti a má kratší reakční dobu. Problém by prý působily i kamiony, vůči nimž by se osobní vozidla pohybovala téměř dvojnásobnou rychlostí. Proti zvýšení rychlosti se vyjádřil i mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán: „Řidiči na takovou rychlost nejsou zvyklí a mohlo by tak docházet ve zvýšené míře ke kolizním situacím“.

Sněmovna schválila rychlejší dálnice (zdroj: ČT24)

Pro motoristy je také důležité rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, zákon krajům umožní povolit zvýšení rychlosti na 110 km/h. Do této vyšší kategorie by mělo být zařazeno asi 200 kilometrů silnic. Tam, kde mezi směrovými pruhy nejsou svodidla nebo jiný zádržný systém, bude ponechána maximální rychlost 90 km/h.

Asi nejvíc pocítí zrychlení na severozápadě Čech na silnici z Chomutova do Teplic, dále by měla zrychlit pardubicko-hradecká silnice nebo komunikace spojující Liberec s Bílým Kostelem nad Nisou. Zrychlení podpořil už dříve i ředitel dopravní policie Tomáš Lerch: „Na komunikacích, které jsou směrově oddělené a mají de facto veškeré prvky dálnice, nepovažujeme zrychlení na 110 km/h za nebezpečné.“

Silnice navržené pro zvýšení rychlosti
Zdroj: ČT24

Předloha zákona má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Novela také ze zákona vypouští možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou moci používat i po 1. lednu příštího roku. Vláda uvádí mimo jiné, že to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.

Děti, senioři a handicapovaní nebudou muset platit za odpad

Sněmovna také schválila, že děti z dětských domovů a lidé z domovů pro zdravotně handicapované a seniory budou osvobozeni od poplatků za komunální odpad. Odpovědnost za hrazení plateb za děti nově ponesou jejich rodiče. Změny přinese novela zákona o místních poplatcích, kterou schválila vláda. Předlohu ještě posoudí Senát, který navrhoval podobnou vlastní úpravu.