Chládek: Tablety výrazně zrychlují výuku, není to jen hračka

Do roku 2020 by měly být tablety pevnou součástí vyučovacích pomůcek už od základní školy. Počítá s tím ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Moderní technologie podle něj mohou vyučovaní výrazně zrychlit a zefektivnit. Žáky také výuka mnohem více baví: „Nesmíme zavírat oči před tím, že naše děti umí s touto moderní technologií velmi dobře pracovat.“

V poslední době se stále častěji diskutuje o tom, zda ve škole mají děti mít digitální pomůcky, například tablety. Vyučování s jejich pomocí se proto nyní v rámci projektu Škola dotykem testuje na 12 školách. Podle Chládka první výsledky ukazují, že tablety do škol jednoznačně patří. „Výuka se nám několikanásobně zrychlila, zefektivnila o dvacet procent a děti daleko více baví,“ uvedl na tiskové konferenci k digitalizaci ve školství.

Tablety přináší podle ministra individualizaci výuky. Učitel může přímo zacílit na konkrétní potřebu žáka, na svém tabletu také může sledovat, jak na nich jednotliví žáci pracují. Výhodu systému vidí Chládek i v tom, že do výuky se může na dálku zapojit dítě, které je například dlouhodobě nemocné.

Chládek by rád viděl tablety i ve školkách

Ministr ale zároveň upozorňuje, že pouze překlopením učebnic do tabletů systém fungovat nebude: „To by fungovaly jen jako čtečka.“ Nejprve se s nimi musí naučit pracovat učitelé. Potom přichází na řadu speciální výukové programy. V této souvislosti upozornil na blud, který podle něj bohužel šíří i někteří poslanci: „Jde o to, že děti se budou u počítače nebo tabletu hrbit.“ Tablet ale podle ministra představuje pouze doplněk výuky, nikoliv její hlavní součást.

Ministr by digitální pomůcky rád zavedl i v předškolním vzdělávání. Představil proto manuál pro učitele s názvem Školka hrou, kde najdou rady a inspiraci. Ukázky materiálů včetně jejich použití přímo ve výuce na základních a středních školách najdete na webu Škola dotykem.

Video Tablety mají u ministra silnou podporu
video

Tablety mají u ministra silnou podporu

Tablety mají u ministra silnou podporu

z16, 24.4.2015

Brífink ministra Chládka k digitalizaci školství

Putnová: Kupovat tablety pro prvňáky je scestný nápad

Pronikání moderních technologií do výuky ministerstvo nebude školám nařizovat. Resort ale vypíše dotační programy, ve kterých budou moci školy žádat o finanční podporu z tuzemských i evropských zdrojů. Prostředky by mohly pocházet i z komerčního sektoru. „Jako klíčové a důležité to cítí i nadnárodní společnosti a firmy, takže si myslím, že to může být velmi rychle,“ uvedl Chládek. Ve školách, které o to budou mít zájem, je podle něj možné moderní technologie zavést do roku 2020.    

Poslankyně Putnová: Ozývají se mi rodiče, kteří tablety v první třídě nechtějí

Místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání Anna Putnová (TOP 09) ale s rozmachem tabletů nesouhlasí. „Digitalizaci ve školství se nelze vyhnout, prvně se ale musíme ptát, co je cílem… Skutečnost, že pan ministr chce nakoupit tablety i pro děti do první třídy, považuji za zcestný nápad,“ řekla České televizi. Ministr podle ní navíc začíná od konce: „Nakoupíme hardware, a teprve potom budeme přemýšlet, co do něj nasypeme, a začneme připravovat učitele?“ Právě učitelé, ale i rodiče podle poslankyně nejsou připraveni na to, aby děti pomocí tabletů vyučovali. „Ozývají se mi rodiče, kteří nesouhlasí s tím, aby jejich dítě bylo v první třídě vystaveno práci s tabletem,“ dodala.

Pokud totiž děti tráví s tabletem příliš mnoho času, mohou si přivodit i řadu potíží. Lékaři z brněnské Fakultní nemocnice u svaté Anny zjistili, že až 20 procent dětí může po nadměrném užívání tabletů a mobilních telefonů trpět psychickými, sociálními a zrakovými problémy. U předškoláků i žáků základních škol se například stále častěji objevuje takzvaná falešná krátkozrakost. Více čtete zde.

Digitalizace ve školství míří i na informační systémy a bezpečnost

Digitalizace ve školství se ale netýká jen tabletů, zaměří se i na informační systémy a bezpečnost. Česká školní inspekce (ČŠI) nyní dokončuje jednotný informační systém pro ministerstvo, který by měl snížit byrokracii a tím i ušetřit peníze. Ředitelé škol už by například neměli opakovaně do různých systémů zadávat stejná data. Ministr v souvislosti s novým informačním systémem nadále počítá také se zřízením registru učitelů, který v průběhu schvalování vypadl z nedávno přijaté novely školského zákona.