Převozníci musí umět řídit velkou loď, profese je proto v ohrožení

Najít obsluhu přívozu je podle starostů čím dál tím těžší. Především kvůli přísným požadavkům na kvalifikaci. Převozníci totiž musejí složit stejné zkoušky, jako kdyby chtěli řídit velkou loď. Ministerstvo dopravy změnu zákona zatím nechystá.
Video Převozníků je nedostatek
video

Převozníků je nedostatek

Kapitánské zkoušky od letošního roku potřebuje každý, kdo veze víc než 12 lidí, například i gondoliéři v hřenských soutěskách. Hloubka vody je tu zhruba jeden metr a jinou loď než gondolu tu nepotkají. „Je to naprosto zbytečné. Komplikuje to život nám jako obci i převozníkům samotným,“ stěžuje si starosta Hřenska Zdeněk Pánek.

Po hladině vodních ploch se převozníci pohybují často jen několik desítek metrů. Tam a zpět. Přesto musí v testu zodpovědět otázky, proč se měří teplota výfukových plynů, co se nesmí dělat ve strojovně nebo kde má mít světla loď tažená remorkérem. Před zkouškou musí mít navíc nejméně rok praxe. Ti, kteří zkoušku splní, tak převozníky dělat nechtějí. Kapitán v zahraničí, kam většina absolventů lodních škol odchází, si vydělá i čtyřikrát víc.