Správa železniční dopravní cesty začala letos ve velkém opravovat vedlejší tratě. Chce vyčerpat co nejvíc z evropských peněz. Během roku se na železnici utratí asi 44 miliard korun. Podle zjištění České televize chystá stát také elektrizaci deseti regionálních tratí. Velké stavění sloupů a trolejí chtějí železničáři spustit za necelé tři roky.
Stát chce díky miliardám z EU elektrizovat 10 regionálních tratí
Stát už deset lokálních tratí vytipoval. Podle Petra Pšeničky ze Správy železniční dopravní cesty má smysl do elektrizace investovat. Předpokládá se totiž, že po vzoru pražské a brněnské aglomerace tyto tratě dál porostou.
Asi největší přestavba čeká trať z Olomouce do Uničova. Stát by měla přes pět miliard a vlaky by měla zrychlit až na 160 kilometrů za hodinu. Dosavadní lokálka tím získá lepší parametry než některé hlavní koridory.
Plány na elektrizaci tratí:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u UH - Bojkovice
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov
Zdroj: SŽDC
Energie z nafty je pro české dopravce asi třikrát dražší než z elektřiny. Rozdíl ale zmenšují ztráty způsobené odporem drátů, které tvoří obvykle až pětinu. Například sedm let starou přestavbu tratě z Letohradu do Polska tak považují odborníci za spornou. „Momentálně je nerentabilní. Jestli se to změní, to je ve hvězdách,“ řekl ČT Lubomír Musálek z Fakulty elektrotechnické ČVUT Praha.
Lokálek se teď v Česku opravuje hned několik. Na trati z Českých Budějovic do Volar se například staví nový most. Polovina ze 113 přejezdů také dostane novou signalizaci a trať se i zrychlí. Vlaky budou moci místy jezdit až devadesátkou. Cena za opravu 90 kilometrů železnice je miliarda a čtvrt. Hotovo by mělo být už letos.