ČP Index: Nejméně bezpečno je ve městech, která marně čekají na obchvat

Praha – Města, kterými neprocházejí rušné státní silnice, jsou nejbezpečnější, naopak v těch, jejichž středem procházejí vytížené mezistátní komunikace, je nejméně bezpečno – alespoň pokud jde o dopravu. Vyplývá to z nového ČP Indexu – žebříčku bezpečnosti krajských a okresních měst založeném na roční statistice nehod. Mezi nejbezpečnější města letos patří Rokycany, Svitavy, ale oproti minulosti i Jičín nebo Česká Lípa, na chvostu naopak zůstávají Uherské Hradiště nebo Náchod. Z krajských měst je nejbezpečněji v královéhradeckých ulicích.

Bruntál, Rokycany a Svitavy jsou města, kde se dva roky v řadě nestala nehoda, která by si vyžádala těžké zranění nebo by skončila smrtí. Bez závažné nehody loni mezi okresními městy skončily také Domažlice, Česká Lípa, Jičín, Rychnov nad Kněžou a Tachov. Pozice poměrně bezpečných měst obhájily také Beroun, na pozici vysoko v tabulce se po loňském propadu vrátil také Most. Mezi krajskými městy se stalo relativně nejméně nehod se závažnými následky v Hradci Králové. S výjimkou měst, kde k žádné tragické nehodě nedošlo, není pozice absolutní. Počet nehod je vztažený k počtu obyvatel, pojišťovna navíc klade důraz na nehody způsobené vysokou rychlostí v zastavěných oblastech měst.

Jak ale ukazuje srovnání s loňským ČP Indexem, nelze města, která byla loni na vrcholu, prohlásit bezvýhradně za nejbezpečnější. Například Jičín se do čela vyšvihl z 55. příčky, Česká Lípa ze 48. Přesto mají města, která figurují na vyšších příčkách, společné prvky: Jičín, Rokycany, Beroun či Most mají obchvat, resp. dopravu odvedenou na dálnici, Česká Lípa nebo Rychnov mají průtah. Dalšími městy sice procházejí státní komunikace, často ale jde o méně frekventované tahy nebo úseky. Jiné to však je ve městech na konci tabulky. Dlouhodobě tam figurují Náchod a Uherské Hradiště, po roce se k nim vrátil také Mělník. Jde o města, která již léta marně usilují o obchvat, ale stále se pod okny jejich obyvatel valí tisíce kamionů i osobních aut pospíchajících po nejvytíženějších silnicích I. třídy, které v Česku jsou. Totéž platí i o Českých Budějovicích, které jsou na nejhorší pozici tabulky krajských měst a spodní příčky jim patří dlouhodobě, loni však poslední nebyly. „Za propad z desátého místa v roce 2013 na třinácté místo v roce 2014 může šest smrtelných nehod (z nichž polovina byla zaviněna nepřiměřenou rychlostí) a 27 nehod s těžkým zraněním,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Zuzana Buriánková.

Svoji roli ale hraje i náhoda a štěstí. Jičín loni vyskočil na vrchol, přestože se dopravní opatření ve městě neměnila – obchvat silnic I/16 a I/35 existuje již léta, naopak zvažovaná silnice severně od města stále neexistuje. Změny nenastaly ani v Kutné Hoře, která se naopak propadla z čela tabulky až na 56. místo a významný propad zaznamenal i Rakovník.

Bezpečnost měst podle ČP Indexu:

Krajská města:

  1. Hradec Králové
  2. Olomouc
  3. Ústí nad Labem
  4. Pardubice
  5. Praha
  6. Liberec
  7. Plzeň
  8. Jihlava
  9. Ostrava
  10. Karlovy Vary
  11. Zlín
  12. Brno
  13. České Budějovice

Okresní města:

  • sdílené 1. Domažlice, Tachov, Česká Lípa, Jičín Rokycany, Svitavy
  • 9.–20. Most, Beroun, Sokolov, Chrudim, Blansko, Semily, Břeclav, Frýdek-Místek, Pelhřimov, Kroměříž, Vyškov, Karviná
  • 21.–30. Tábor, Šumperk, Český Krumlov, Cheb, Louny, Litoměřice, Písek, Havlíčkův Brod, Prachatice, Benešov
  • 31.–40. Ždár nad Sázavou, Chomutov, Vsetín, Příbram, Nový Jičín, Opava, Znojmo, Jindřichův Hradec, Děčín, Kolín
  • 41.–50. Prostějov, Jablonec nad Nisou, Kladno, Třebíč, Jeseník, Teplice, Rakovník, Mladá Boleslav, Hodonín, Klatovy
  • 52.–59. Ústí nad Orlicí, Trutnov, Přerov, Strakonice, Nymburk, Kutná Hora, Uherské Hradiště, Mělník, Náchod